Batérie sú dôležitou súčasťou motocyklov, pretože sa starajú o dodávku energie všetkým elektrickým súčastiam. Veľká časť moderných strojov bez správneho akumulátora ani nenaštartuje. Zistite, ako vybrať vhodnú batériu práve pre vašu motorku či skúter.
Batérie sú dôležitou súčasťou motocyklov, pretože sa starajú o dodávku energie všetkým elektrickým súčastiam. Veľká časť moderných strojov bez správneho akumulátora ani nena štartuje. Zistite, ako vybrať vhodnú batériu práve pre vašu motorku či skúter.
Jedná sa prakticky o najstarší typ batérií, ktorý síce vyniká svojou priaznivou cenou, ale kvôli odparovaniu elektrolytu vyžaduje pravidelné doplňovanie destilovanou vodou. Navyše je potrebné, aby batéria bola využívaná alebo aspoň relatívne často dobíjaná, inak dochádza k samovybíjaniu a pri dlhšej odstávke aj k zníženiu kapacity.
Nízka cena
Vyžaduje údržbu
Trpí na samovybíjanie
Gélové motobatérie
U týchto motobatérií má elektrolyt formu tuhého gélu. Odpadá teda hrozba vyliatia a odparovania, navyše sú také akumulátory celkovo odolnejšie a nevyžadujú zo strany užívateľa žiadnu zásadnejšiu údržbu. Samovybíjanie je u nich ale tiež znateľné, oproti batériám s tekutým elektrolytom je navyše potrebné počítať s vyššou cenou.
Bezúdržbové
Vyššia kapacita pri zníženej hmotnosti
Zvládajú hlbšie vybíjanie aj prevádzku za zvýšených teplôt
Vyššia cena
AGM motobatérie
AGM batérie majú elektrolyt zasiaknutý v separátoroch vyrobených zo sklených vlákien. Sú uzavreté a nehrozí u nich vyliatie kyseliny, z toho dôvodu sú odolné voči otrasom a náklonom. AGM články tiež netrpia na samovybíjanie. Ide o bezúdržbové akumulátory, to znamená, že u nich odpadá pravidelná kontrola hladiny elektrolytu.
Bezúdržbové
Odolnosť voči náklonom a otrasom
Horšie zvládajú vysoké teploty
Lítiové motobatérie
Lítium-iónová technológia sa veľmi často využíva pri spotrebnej elektronike – batérie poskytujú vysoký výkon pri zachovaní kompaktných rozmerov a nízkej hmotnosti, navyše disponujú aj dlhou životnosťou. Jedinou zásadnejšou nevýhodou je tak pomerne vysoká cena.
Malé rozmery
Nízka hmotnosť
Vyššia cena
Parametre
Údržba
Veľká časť motobatérií na dnešnom trhu je označovaná ako bezúdržbová, fakticky je ale aj u nich treba dbať na správne skladovanie a udržiavanie optimálneho napätia, rovnako tak aj na pravidelnú vizuálnu kontrolu kontaktov a konštrukcie.
Údržbové batérie sa líšia tým, že využívajú tekutý elektrolyt, ktorého hladina vplyvom odparovania priebežne klesá. Daná údržba teda spočíva v pravidelnej kontrole hladiny elektrolytu a prípadného dolievania destilovanou vodou.
Napätie
Napätie u motobatérie musí zodpovedať napätiu, s ktorým pracuje elektrický okruh motocykla. Prevažná väčšina moderných motocyklov využíva 12 V batérie, u starších alebo menších motoriek sa však môžete stretnúť aj so 6 V akumulátormi a existujú aj stroje vyžadujúce 8 V batérie.
Udáva sa v ampérhodinách (Ah), ktoré vyjadrujú, koľko ampérov elektrického prúdu akumulátor dokáže dodávať za jednotku času. Platí, že čím výkonnejší a vybavenejší motocykel, tým vyššia kapacita je potrebná.
Hoci sa u motobatérií niekedy hovorí o ich výkone, väčšinou ide o mylné označenie kapacity alebo štartovacieho prúdu.
Dĺžka nabíjania
Dĺžka, počas ktorej je potrebné motobatériu nabíjať, závisí od jej kapacity, technológie, ale aj výkonu samotnej nabíjačky. Základný orientačný údaj získate, keď podelíte kapacitu akumulátora výkonom nabíjačky v ampéroch, najčastejšie sa potrebná doba pohybuje v rozmedzí 10–20 hodín. V ideálnom prípade siahnite po inteligentnej nabíjačke, ktorá spozná, kedy je batéria nabitá – najmä olovené akumulátory sú totiž na prebíjanie háklivé.
Rozmery
Úplne kľúčové pre kompatibilitu batérie s motocyklom sú jej rozmery. Priestor pre akumulátor býva často veľmi obmedzený, a je preto nevyhnutné, aby jeho dispozície úplne zodpovedali. Rozmer býva dohľadateľný v príručke k motocyklu, prípadne ho obvykle možno nájsť na internete alebo si ho môžete zmerať. Výkonnejšie motobatérie spravidla bývajú aj väčšie.
Štartovací prúd
Motocykle sú rôzne náročné na to, koľko ampérov elektrického prúdu vyžadujú na naštartovanie. Výšku ovplyvňuje predovšetkým výkon stroja a množstvo elektrickej výbavy – čím je výkon väčší a výbava sofistikovanejšia, tým väčší štartovací prúd je potrebný.
Pólovanie
Pre kompatibilitu batérie s motocyklom je dôležité tiež pólovanie, čiže to, ako sú voči sebe umiestnené kladný a záporný pól. Rozlišuje sa pólovanie ľavé a pravé, pričom parameter musí byť v súlade s tým, ako je vykonaná elektroinštalácia motocykla.
Odvetrávanie
Batérie sa pri prevádzke zahrievajú a niektoré typy môžu uvoľňovať rôzne plyny. Preto je veľká časť akumulátorov vybavená odvetrávacími otvormi. Tie sa môžu nachádzať na hornom kryte, v strede batérie alebo vľavo alebo vpravo v smere jazdy. U niektorých motocyklov sa k nim navyše pripája odvetrávacia hadička, ktorá plyny odvádza mimo konštrukcie motocykla. Dôležité je, aby otvory boli vždy voľné a priechodné, inak by to mohlo vyústiť do požiaru alebo poškodenia častí konštrukcie motocykla.
U olovených a gélových motobatérií sa tiež stretnete s označením VRLA, čo znamená odvetrávanie riadené ventilom. Batéria v takom prípade upúšťa plyny iba vtedy, ak je ich koncentrácia príliš vysoká. Výhodou tohto riešenia je obmedzenie samovybíjania a predĺženie životnosti batérie. Niektoré menšie akumulátory sú potom uzavreté a žiadne odvetrávanie nemajú, pretože pri ich prevádzke k väčšiemu zahrievaniu alebo uvoľňovaniu plynov nedochádza.
Pripájanie batérie nie je ničím zložitým – stačí ju umiestniť na designované miesto v motorke, pri niektorých strojoch je potom potrebné ju ešte dodatočne upevniť, napríklad pomocou skrutiek a prípadne pripojiť odvetrávaciu hadičku. Presné inštrukcie bývajú k nájdeniu v príručke k vozidlu. Po umiestnení motobatérie sa uistite, že odvetrávanie nič neblokuje, batéria pevne drží na svojom mieste a kontakty sú čisté. Potom už môžete pristúpiť k pripojeniu pólov – najprv sa pripája kladný (červený) pól a až potom záporný, v opačnom prípade totiž hrozí vyskratovanie akumulátora. Po upevnení svoriek už môžete vyskúšať, či batéria správne funguje.
Ako batériu udržiavať a skladovať?
Motocyklové akumulátory nevyžadujú nijako zložitú údržbu – dôležité je pravidelne kontrolovať, či sú kontakty čisté, prípadne ich očistiť, a to samozrejme po odpojení z okruhu. Pravidelne kontrolujte aj zvyšok konštrukcie, či nie je nijako poškodený, a to predovšetkým pri akumulátoroch s tekutým elektrolytom, kde by to mohlo byť vyložene nebezpečné.
Dôležitou súčasťou údržby je aj správne skladovanie. Najmä pri sezónnych motocykloch, ktoré bývajú odstavené napríklad aj polovicu roka, je na mieste motobatériu počas odstávky vybrať, alebo aspoň odpojiť jeden z pólov, aby nedochádzalo k ich vybíjaniu. Najmä u olovených a gélových akumulátorov môže byť aj vybitie fatálne. Následne je žiaduce akumulátor udržiavať v prostredí, kde sa teplota pohybuje zhruba medzi 5–15 °C, inak môže dochádzať k rýchlemu samovybíjaniu. Ideálne je cez zimu nechať motobatériu pripojenú na tzv. udržiavacej nabíjačke, ktorá zachováva napätie v optimálnej hladine. V prípade údržbových akumulátorov je potom potrebné ešte pravidelne kontrolovať hladinu elektrolytu a prípadne dolievať destilovanú vodu. Pri skladovaní tekutých batérií tiež dbajte na to, aby boli umiestnené vodorovne a nehrozilo vyliatie elektrolytu.
Kedy motobatériu vymeniť?
Životnosť dnešných motobatérií sa obvykle pohybuje okolo 5–6 rokov. Čas na výmenu väčšinou predznamenáva rýchle samovybíjanie, pokles kapacity a znateľné zníženie dodávaného štartovacieho prúdu. Pokiaľ batéria už nedokáže motocykel naštartovať alebo ani rozsvietiť kontrolky na palubnej doske, môžete sa ešte pokúsiť ju nabiť – ak sa bude aj naďalej rýchlo vybíjať, je najvyšší čas investovať do novej. Stať sa to pritom môže aj pri relatívne nových akumulátoroch, a to keď dôjde k tzv. zasulfátovaniu olovených dosiek – to býva väčšinou dôsledkom hlbokého vybitia pri nesprávnom skladovaní batérie. Batériu vymeňte aj vtedy, ak na nej spozorujete nejaké väčšie mechanické poškodenie.
Ako zlikvidovať starú motobatériu?
Batérie do motocyklov sú nebezpečným odpadom, môžu totiž obsahovať žieraviny či ďalšie nebezpečné látky. Starý akumulátor môžete odovzdať v špecializovanom zbernom dvore, alternatívne ponúkajú niektorí predajcovia možnosť starú batériu odovzdať k ekologickej likvidácii pri nákupe novej. V žiadnom prípade ale motocyklovú batériu neodkladajte do bežného odpadu.
Značková alebo neznačková batéria?
Na trhu sa stretnete s celým radom výrobcov motobatérií – nájdete medzi nimi renomovaných výrobcov s dlhoročnou tradíciou aj menej známe značky, ktoré obvykle lákajú nižšou cenou. Vzhľadom na dôležitosť batérie pre prevádzku motocykla sa v každom prípade odporúča siahnuť po značkovom produkte, a to aj za cenu príplatku – ten sa vám totiž väčšinou vráti vďaka dlhšej životnosti takého výrobku. Neznačkové akumulátory nemusia dosahovať deklarované parametre a môžu byť menej spoľahlivé pri teplotných výkyvoch. Ideálne je batériu zakúpiť v špecializovanom obchode s dobrými zákazníckymi referenciami, kde vám budú schopní poradiť aj ohľadom kompatibility, inštalácie a v prípade akýchkoľvek problémov sa nebudú vyhýbať plneniu záručných podmienok.