Smekací
Jedná sa o základný a najčastejší typ navijaka, s ktorým sa stretnete, ktoré sú vybavené cievkou a brzdou. Dôležitú úlohu pri výbere zohráva kapacita cievky, počet ložísk a celková váha.
Rovnako ako je mnoho rôznych druhov prútov je aj pomerne veľké množstvo rybárskych navijakov. Každý sa hodí na trochu inú veľkosť úlovku, druh ryby a techniku lovu. Poďme sa pozrieť na to, ako vybrať navijak podľa parametrov a čomu ďalšiemu je pri výbere vhodné venovať pozornosť.
Rovnako ako je mnoho rôznych druhov prútov je aj pomerne veľké množstvo rybárskych navijakov. Každý sa hodí na trochu inú veľkosť úlovku, druh ryby a techniku lovu. Poďme sa pozrieť na to, ako vybrať navijak podľa parametrov a čomu ďalšiemu je pri výbere vhodné venovať pozornosť.
Jedná sa o základný a najčastejší typ navijaka, s ktorým sa stretnete, ktoré sú vybavené cievkou a brzdou. Dôležitú úlohu pri výbere zohráva kapacita cievky, počet ložísk a celková váha.
Značne univerzálne
Jednoduché na používanie
Lacné
Jednoduchá údržba
Špeciálny typ navijaka na umiestnenie na koniec prútu, ktorý je určený na ukladanie muškárskej šnúry. Sedlo navijaka upevňujete priamo k telu prútu a pracovať budete najčastejšie len s jednoduchým prevodom. Navijaky môžu mať cievku s veľkým alebo malým priemerom. Obe riešenia sú rovnako funkčné.
Ideálne pre menšie ryby
Nevhodné pre veľké ryby
Tieto špeciálne masívne navijaky nájdete aj ako navijaky „s otočnou cievkou“. Cievka totiž rotuje veľkou rýchlosťou a vlasec sa odvíja tak, že ho cievka nebrzdí.
Hodí sa hlavne na veľké a stredné ryby
Veľmi presný nadhod
Vysoká odolnosť proti zaťaženiu
Nevhodný pre malé ryby
Ide o ďalší špeciálny typ navijaku pre techniku zvanú Baitcasting. Konštrukcia sa skladá z rotujúcej cievky (šmykľavá sa neotáča), ktorá sa pripevňuje k hornej časti prútu.
Ďaleké a presné nadhody
Znesie veľkú návnadu
Drahšie
Nehodí sa pre lov veľkých rýb
Náročnejšie na ovládanie
Veľmi dôležitou časťou navijaku je brzda (brzdy), ktorá má veľký vplyv na to, ako a kedy s ním budete schopní povoľovať, uťahovať a zasekávať.
Navijaky s prednou brzdou majú za cieľ rybu rýchlo unaviť. Nachádza sa nad cievkou v prednej časti navijaka. Rozdiel je aj v uchytení cievky na osi zdvihu.
Univerzálne a účinné
Presné
Veľká brzdná sila
Náchylné na zadrhnutie a poruchy
Menej pohodlné na ovládanie
S brzdou nie je možné pracovať počas navíjania
V určitých polohách môže kľučka prekážať vlascu
Aby ste dali dole cievku navijaka s prednou brzdou, musíte vyskrutkovať najskôr maticu brzdy. Našťastie sa často vyskytuje jednoduchšie riešenie, kedy stačí stlačiť tlačidlo na uvoľnenie cievky.
Sú vhodné pre veľmi jemnú techniku aj vyhrotené situácie. V tejto konštrukcii je brzda umiestnená v zadnej, spodnej časti navijaka. Objavili sa ako druhé po navijakoch s prednou brzdou. Ovládací prvok, najčastejšie koliesko, je umiestnené tak, že rybárova ruka nemusí prísť do kontaktu s vlascom alebo šnúrou.
Jednoduché ovládanie
Nižšia presnosť
Zdĺhavé brzdové prevody, počas ktorých môže dôjsť k zmene sily brzdenia
S brzdou nie je možné pracovať počas navíjania
Niektoré modely majú ešte páčkovú brzdu, ktorú stačí ovládať jedným prstom (najčastejšie ukazovák) a dôjde k zvýšeniu odporu. V tomto prípade je výhodou aj výmena cievky, kedy často stačí stlačiť tlačidlo na jej vybehnutie
Výhodou je jej rýchlosť, presnosť a možnosť ovládať ju iba pomocou palca tesne za cievkou. Kombinuje teda prednosti zadných aj predných bŕzd a pokiaľ by ste dali prednosť držaniu prútu oboma rukami, ide o vašu jedinú možnú voľbu.
Možno ovládať jedným prstom
Rýchlosť utiahnutia či povolenia brzdy
Vysoká kvalita spracovania
S brzdou nie je možné pracovať počas navíjania
Vysoká cena
Navijaky s baitrunnerom majú jednu brzdu v prednej časti, ktorá slúži na boj s rybou, a v zadnej časti druhú voľnobežnú brzdu, ktorá sa stará o odpor pri zábere. Ide o jednoduchý mechanizmus, ktorý uvoľní brzdový systém hneď po nahodení bez toho, aby ste museli mať zdvihnutý preklápač.
Možnosť náhleho zaseknutia – skvelé v nečakaných situáciách
Oddelené nastavenie odporu odvíjania (pri zábere) a navíjania
Akon áhle otočíte kľučkou, brzda sa ihneď uvedie do vami požadovaného odporu. Toto nastavenie je samozrejme možné meniť aj počas samotného zdolávania ryby.
Bojová brzda je v podstate doplnok klasickej brzdy (obvykle zadnej), ktorý umožňuje dočasne zvýšiť alebo znížiť odpor brzdy bez zmeny pôvodného nastavenia.
Skvelé na zvládanie nečakaných výpadov ryby
Je možné s ňou pracovať počas navíjania
Hovoríte si, že to všetko je síce veľmi pekné, ale vy namiesto toho proste a jednoducho chcete vedieť, aký vybrať navijak na kapry, sumca či dravca všeobecne? Alebo vás zaujíma, aký navijak na prívlač alebo na feeder?
muškárske
smekacie s voľnobežnou brzdou
smekacie s kvalitnou bojovou brzdou
veľký celokovový smekací s kvalitnou odolnou brzdou a veľkou kapacitou cievky
veľký celokovový multiplikátor
smekacie s voľnobežnou brzdou
odolný a ľahký smekací so zadnou či bojovou brzdou a krytou cievkou
multiplikátor
baitcastový
smekacie s voľnobežnou, prednou či zadnou brzdou
smekacie
celokovový multiplikátor
smekacie s povrchom proti slanej vode
baitcastový s povrchom proti slanej vode
malý smekací
koliesko
Najčastejším materiálom je grafit. Pokiaľ sa však chcete venovať rybárčeniu serióznejšie, siahnite po pokročilejšom riešení. To predstavuje materiál Dur-aluminium, ktorý ale budete poznať pod bežnejším pomenovaním „dural“. Duralové navijaky sú o niečo drahšie, avšak sa vám ich cena vráti v kvalite a výdrži.
Pozornosť venujte tiež tomu, z akého materiálu je vyrobená konkrétna cievka, ktorá by mala byť v ideálnom prípade taktiež z duralu alebo kovová. Konkrétne pri cievkach sa grafitu radšej úplne vyhnite.
Pri veľkosti sa riaďte označením AFTMA (Medzinárodné združenie rybárskych potrieb). Zároveň berte do úvahy veľkosť prútu, s ktorým ho budete používať. Všeobecne platí, že ak budete chytať s menšími prútmi a nahadzovať na kratšie vzdialenosti, postačia menšie navijaky do veľkosti 30. Na stredné prúty voľte navijaky veľkosti 35–40, na ktoré sa zmestí aspoň 150–200 metrov vlasca. A na ťažké prúty voľte navijaky s označením 50 a s priestorom až pre 200 metrov vlasca.
Síce automaticky neplatí, že čím viac ložísk navijak obsahuje, tým lepší bude, napriek tomu je to ale určitým signálom kvality. Samotné ložiská sú vyrobené z nerezovej ocele a sú umiestnené priamo v tele navijaku. Za dostatočný počet môžete považovať už 4 a viac guľôčkových ložísk s umiestnením na kľučke, rotore, rolničke a cievke.
Kapacita je vždy vyrytá alebo inak vyznačená priamo na cievke. Forma zápisu vyzerá nasledovne: 100 m/0,28. To znamená, že sa na cievku zmestí 100 metrov vlasca s priemerom 0,28 mm. Pokiaľ budete používať inú hrúbku vlasca, je potrebné číslo adekvátne upraviť.
Prevodový pomer vám udáva počet otočení cievky na jedno otočenie kľučky. Najčastejšie ide o formát, ako napríklad „5,0: 1“. Znamená to, že sa pri jednom otočení kľučky päťkrát otočí navijak. Čím vyššie číslo, tým rýchlejšie budete schopní navíjať, ale na druhej strane o to viac citu budete potrebovať v určitých situáciách.
Aký navijak je najviac univerzálny?
Najviac univerzálne sú celokovové či duralové stredne veľké smekacie navijaky s prednou brzdou.
Bojová alebo voľnobežná brzda?
Medzi bojovou a voľnobežnou brzdou je značný rozdiel a všetko sa odvíja od toho, čo chcete loviť. Voľnobežná brzda sa hodí hlavne pre kaprárske prúty, zatiaľ čo s bojovou brzdou budete mať počas zdolávania ryby možnosť rýchlo povoliť alebo pritiahnuť brzdu.
Aký počet ložísk?
Vyšší počet ložísk síce môže znamenať zvýšenie kvality, ale iba do určitej hodnoty. S počtom ložísk sa totiž zvyšuje aj zložitosť celého zariadenia. Pokiaľ je v navijaku napríklad 10 a viac ložísk, ide často o marketingový ťah a akákoľvek prípadná oprava alebo úprava je o to náročnejšia.
Akú kľučku?
Plastové alebo gumové kľučky sú protišmykové a pohodlnejšie ako kovové, ktoré môžu navyše pri nízkych teplotách chladiť.
Vyžaduje navijak nejakú údržbu?
Pokiaľ si kúpite kvalitný a drahý navijak, je úplne na mieste sa oň riadne starať pre jeho dlhšiu životnosť. Na konci každého lovu je vhodné odstrániť všetku hrubú nečistotu, prepláchnuť ho a raz za čas tiež rozobrať a premazať styčné plochy. Ak sa objaví akákoľvek mechanická nedokonalosť alebo porucha, s ktorou si nedokážete obratom poradiť, pred akýmkoľvek ďalším používaním navštívte servis.
Dobrého rybára nerobia iba znalosti a skúsenosti, ale aj kvalitná výbava, o ktorej sa môžete inšpirovať na našej stránke venovanej rybárčeniu.