Nejazdite na zjazdenej vzorke. Zaobstarajte si na sezónu nové obutie a užite si hladkú jazdu. Plášte na bicykel vyberajte s ohľadom na druh a veľkosť bicykla, štýl jazdy a prevažujúci povrch cesty. Okrem rozmerov a základného rozdelenia si v našom radcovi Ako vybrať plášť na bicykel objasníme tajomné skratky a parametre, s ktorými sa pri výbere stretnete.
Nejazdite na zjazdenej vzorke. Zaobstarajte si na sezónu nové obutie a užite si hladkú jazdu. Plášte na bicykel vyberajte s ohľadom na druh a veľkosť bicykla, štýl jazdy a prevažujúci povrch cesty. Okrem rozmerov a základného rozdelenia si v našom radcovi Ako vybrať plášť na bicykel objasníme tajomné skratky a parametre, s ktorými sa pri výbere stretnete.
Najširšie plášte na bicykel zaobstaráte práve na horské bicykle. Čím širší totiž plášť bude, tým náročnejší terén na ňom zvládnete prejsť. Naopak čím užší, tým budete na bicykli ľahší a rýchlejší.
Úzke plášte na cestné bicykle sú ideálne pre jazdu na hladkom a kvalitnom povrchu. Tieto typy s jemnou vzorkou sú prispôsobené na rýchlejšiu jazdu. Zoženiete ich najčastejšie v priemere 28" a šírke 19–28 mm.
Pretekárom sa ešte ponúka špeciálny typ plášťa nazývaný galuska, pričom takýto plášť vyžaduje aj špeciálny ráfik. Milovníci ciest a rýchlej jazdy na asfalte ocenia nízky valivý odpor aj možnosť hustiť na vyšší tlak.
Univerzálne trekingové a krosové bicykle mávajú o niečo hladšiu vzorku so šírkou plášťa okolo 32–54 mm. Plášte na trekový bicykel bývajú rýchlejšie ako pri horských bicykloch. Vyraziť s nimi môžete na asfaltové cyklotrasy aj menej spevnené štrkové alebo jednoduchšie lesné cesty. Pri výbere sa väčšinou stretnete s priemermi okolo 28".
Jazdíte viac na nespevnených cestách ako na asfalte? Zaobstarajte si širší terénny plášť alebo plášte na krosový bicykel. Pred jeho nákupom si skontrolujte, že sa zmestí do vidlice a rámu bicykla.
Rozmery plášťov na bicykel
Veľkosť plášťov na bicykel - priemer
Veľkosť plášťa, teda jeho priemer a šírka, je hlavné kritérium, ktoré pri výbere musíte vyriešiť. Priemer sa najčastejšie označuje v palcoch ("), kedy 1" = 2,54 cm. Stretnúť sa ale môžete aj so značením v milimetroch. Priemer vyberáte podľa veľkosti ráfika vášho bicykla. Zistíte ho podľa existujúceho plášťa na svojom bicykli. Tento údaj obvykle nájdete na bočnici (vždy to vyššie číslo) alebo ho zmeriate pomocou metra a potom prevediete na požadované mieri.
Detské bicykle by mali veľkostne zodpovedať výške detskej postavy. Priemery plášťov sa potom pohybujú okolo 12-24 palcov. Ostatné vlastnosti sa podobajú plášťom na horské bicykle, ktoré vášmu dieťaťu pri jazde dodajú stabilitu a väčšiu istotu. Nižšie nájdete tabuľku odporúčaných veľkostí bicyklov pre výšku detskej postavy.
Vek dieťaťa
Odporúčaná veľkosť bicykla
Výška postavy (cm)
do 4 let
12"
70–95
4–6 let
16"
85–110
6–8 let
20"
105 – 135
8–10 let
24"
135–155
Šírka plášťa na bicykel
Zjednodušene možno povedať, že šírka ráfika by mala byť vždy menšia, než je šírka plášťa. Naopak u príliš širokého plášťa by sa vám mohlo stať, že sa nezmestí do rámu alebo vidlice. Horské bicykle bývajú širšie, s priemerom plášťa obvykle 1,9"; 2,0"; 2,1" alebo 2,25". Pri trekových a cestných bicykloch bežne narazíte skôr na milimetrové hodnoty. Tieto plášte mávajú 35 mm, cestn é 23 mm. Pokiaľ je pre vás dôležitejšia stabilita a väčšie pohodlie, voľte skôr širšie plášte. Ak naopak dávate prednosť rýchlej a svižnej jazde, užšie plášte budú lepšou voľbou.
Skratky popisujúce vlastnosti textilnej kostry plášťa:
EPI – jednotka EPI (ends per inch) alebo TPI (threads per inch) udáva hustotu tkaniny kostry plášťa. Čím hustejší, tým kvalitnejší plášť bude. Vysoké hodnoty skôr využijú pretekársky cyklisti, nízke sa hodia na rekreačnú cyklistiku. Plášte s nižším TPI (pod 100) sú lacnejšie, dlhšie vydržia, zato vážia viac a jazda s nimi nie je tak pohodlná. Naopak vyššie TPI znamená väčšiu odolnosť, pružnosť a rýchlejšiu jazdu.
TEX – silu použitých nití vyjadruje číslo TEX. Udáva hmotnosť jednej nite v gramoch na tisíc metrov jej dĺžky. Čím nižšia hmotnosť nití, tým náročnejšie budú výrobné postupy. Pri jazde však túto vlastnosť nijako nepocítite.
PSI – jednotka tlaku (pound-force per square inch) vám prezradí, na aký veľký tlak výrobca odporúča plášť nafukovať.
Gumová zmes
Okrem spomínaných parametrov je dôležitá aj kvalita gumovej zmesi. Zjednodušene môžeme skonštatovať, že mäkkú zmes využijete v terénnych podmienkach. Má totiž vyššiu priľnavosť, lepšiu trakciu a celkovo sa vám bude bicykel lepšie ovládať. Tvrdá zmes zase ponúka menší valivý odpor, väčšiu odolnosť voči defektu a vyššiu životnosť.
Dezén
Podľa toho, na akom type povrchu najviac jazdíte, vyberajte ideálny dezén. Na cestách si vystačíte s úzkym hladkým plášťom alebo s jemnou vzorkou behúňa. Pokiaľ si radšej vychutnávate o niečo outdoorovejšiu jazdu v bahne, voľte širší plášť s výstupkami, ktoré sú od seba vzdialenejšie. Vďaka tomu má plášť samočistiacu schopnosť, takže sa vzorka tak nezanáša. Naopak v kamenistom teréne najlepšie využijete plášť s výstupkami bližšie pri sebe.
Radi jazdíte po ceste, ale raz za čas by ste si strihli aj poriadny terén? Zaobstarajte si jedny univerzálne plášte a k tomu jedny do výnimočných podmienok.
Duša
Väčšina plášťov sa nezaobíde bez duše. Pokiaľ počas jazdy dostanete defekt, postačí ju zalepiť a môžete pokračovať. Okrem toho si môžete vybaviť brašničku pod sedlom náhradnou dušou. Špecialitou sú bezdušové plášte na bicykel, ktoré dokonale zapadajú a tesnia v ráfiku s bezdušovým ventilom. Tesnosť plášťa zaisťuje špeciálna vrstva tesniaceho tmelu. Tá je nanesená na jeho vnútornej stene. Výhodou takého prevedenia je možnosť fúkania na menší tlak, teda lepšie odpruženie v teréne a dobrá priľnavosť. Pokiaľ však dôjde k defektu, horšie taký plášť vymeníte. Obľúbené sú pre svoje vlastnosti bezdušové plášte na cestný bicykel.
Špecifické typy
Okrem plášťov na horské bicykle, detských veľkostí a úzkych cestných, narazíte na špeciálne prevedenie. Napr. plášte na BMX, plášte s úpravou na sneh a ľad, s vyššou nosnosťou alebo ochranou proti defektu.
Zimné plášte na bicykel – s nimi vyrazíte na bicykli pokojne do snehu a ľadu. Také plášte majú totiž špeciálnu konštrukciu s oceľovými hrotmi. Zoženiete ich na najrôznejšie veľkosti, napr.: zimné plášte na bicykel 29".
Stupeň ochrany – na škále 0 až 6 sa označujú stupne ochrany plášťa. Číslo 6 udáva takmer nepreraziteľný plášť, úroveň 3 priemerný štandardný výrobok a úroveň 1 pomerne ľahko preraziteľný model.
Expedičné plášte – ani na dobrodružnej expedičnej jazde plášťa so špeciálnou konštrukciou a ochranou proti prerazeniu nezničíte. Ich hmotnosť však býva vyššia, a to aj cez 1000 gramov.
Plášte s vyššou nosnosťou – unesú až o desiatky percent ťažší náklad. Sú preto vhodné pre mohutnejších cyklistov alebo na cesty s väčším nákladom. Ich nevýhodou je relatívne vysoká hmotnosť. Pri ich nákupe si však overte vyššiu nosnosť celého rámu bicykla.
Patka
Plášť v ráfiku drží drôtová alebo kevlarová pätka. Za kevlarové plášte na bicykel si síce priplatíte, ale lepšie ich namontujete a dobre udrží plášť v ráfiku. Tiež hmotnosť je oproti klasickým drôtovým nižšia. Bežné drôtené plášte síce nezložíte do malého balíčka ako kevlarové pätky, ale ako príležitostní jazdci si vystačíte aj s týmto lacnejším variantom.
Plášte na bicykle podľa terénu
Náročný terén
Brúsite si zuby na trochu adrenalínu medzi kameňmi? Pravdepodobne vlastníte horský bicykel. K takému typu hľadajte plášte s priemerom 26" (559 mm), 27,5" (584 mm) alebo 29" (622 mm). Dezén vyberajte podľa povrchu. Ak plánujete skutočný hardcore, dajte prednosť širším plášťom s veľkými výstupkami. Ak vás viac láka rýchla jazda nespevneným terénom, vystačíte si s užším modelom a hladším behúňom.
Lesné cesty a cyklotrasy
Vyrážate na celodenný výlet do prírody, kde vystriedate množstvo terénov? Také cyklopotulky zvládnete najlepšie na trekingovom bicykli. K tomu odporúčame zaobstarať 28" plášte (622 mm) o šírke 28–45 mm. Vďaka hrubšej vzorke lepšie zvládnete ostré zákruty, jemnejšia vzorka uprostred zas zaistí ľahšie odvaľovanie.
Cesty
Zostávate verní ľahkým cestným bicyklom? Tie obvykle nosia 28" plášte o šírke medzi 19 a 28 mm. Dezén by mal byť čo najhladší pre ničím nerušenú svižnú jazdu.
Pred zahájením sezóny skontrolujte, že máte perfektne nafúknuté plášte, respektíve duše ukryté pod plášťom. Ak by to tak nebolo, treba plášte dohustiť. Razom potom pocítite zmenu k lepšiemu: väčší komfort počas jazdy. Pri hustení plášťov sa riaďte hmotnosťou jazdca, rozmerom plášťa, terénom a hodnotou TPI.
Nižší tlak využijete v prípade, keď chcete, aby vzorka plášťa lepšie kopírovala povrch a jazda bola pohodlnejšia. Okrem toho vyšší tlak je vhodný pre suchý a pevný podklad, typicky na cesty. Tiež ťažší jazdci alebo milovníci agresívnejšieho spôsobu jazdy by mali hustiť viac.
Každý výrobca udáva na boku svojich modelov odporúčané rozmedzie tlakov vhodných na hustenie. Hodnoty sa udávajú v jednotkách BAR alebo PSI, ktoré nájdete aj na číselníku manometra na pumpe.
Odporúčame tlak kontrolovať pred každou jazdou. Pokiaľ znateľne klesne, môže to byť známka menšieho defektu alebo zlého tesnenia ventilu. Pokiaľ objavíte príčinu, ponúka sa vám možnosť zalepenia alebo výmeny duše. Okrem opravných súprav a lepenia vám malé defekty zacelí aj špeciálny tmel, ktorý sa ventilom naleje do bezdušového plášťa. Podobné tmely nájdete aj pre duše.
Výmena plášťa v 5 krokoch
Kto si vie vymeniť plášť sám, môže sa vydať ďaleko od civilizácie. Nie vždy totiž budete mať po ruke servis alebo skúseného parťáka. Výmena cykloplášťa však nie je potrebná iba pri nečakaných defektoch. Meniť plášť by ste mali vždy, keď začnete pociťovať podklzovanie vinou ubúdania vzorky z behúňa. Postup si môžete jednoducho vyskúšať v 5 krokoch:
Vyberte koleso z rámu či vidlice – povoľte alebo posuňte brzdy (podľa typu) a koleso z rámu či vidlice vyberte.
Odstráňte starý plášť – demontované koleso vypustite a rukami uvoľnite plášť od ráfika. Použite montpáku, zastrčte ju zaobleným koncom medzi plášť a ráfik a vypáčte smerom k špiciam. Druhú montpáku zastrčte vedľa prvej, postupne posúvajte ďalej, čím prevlečiete okraj plášťa cez ráfik. Potom vysuňte z ráfikov ventilček a vyberte dušu.
Nasaďte nový plášť – prevlečte jednu stranu plášťa do ráfika. Potom dušu jemne nafúknite, aby ste ju mohli ľahšie nasadiť. Začína sa pri ventile a postupne sa pokračuje na obe strany od neho. Ventilček má smerovať kolmo k stredu kolesa. Následne nasaďte do ráfika druhú stranu plášťa.
Nafúknite koleso – zatiaľ koleso nafúknite zhruba na polovičný tlak a skúste s ním zatočiť, prípadne plášť ešte znova zarovnajte. Ventilček by mal smerovať kolmo k stredu kolesa, plášť by mal byť vycentrovaný a nemal by so sebou hádzať – ak je to tak, rukami ho zarovnajte. Až potom nahustite na odporúčaný tlak.
Vráťte koleso do vidlice – teraz už môžete vrátiť koleso späť do vidlice, pri upevňovan í skontrolujte, že je v strede vidlice. Následne vráťte brzdy do pôvodnej polohy a vyskúšajte ich.