Ako vybrať pneumatiky na auto?

Kompletné informácie o tom, aké rozmery pneumatiky patria na vaše auto, hľadajte vždy iba vo veľkom technickom preukaze. Údaje nájdete síce taktiež na bočnej strane pneumatík, pokiaľ ale nie ste prvým majiteľom vozidla, neexistuje 100 % záruka, že máte skutočne ideálne obutie. Vysvetlenie týchto údajov a ďalšie informácie sa dočítate v našom radcovi Ako vybrať pneumatiky na auto.

Kompletné informácie o tom, aké rozmery pneumatiky patria na vaše auto, hľadajte vždy iba vo veľkom technickom preukaze. Údaje nájdete síce taktiež na bočnej strane pneumatík, pokiaľ ale nie ste prvým majiteľom vozidla, neexistuje 100 % záruka, že máte skutočne ideálne obutie. Vysvetlenie týchto údajov a ďalšie informácie sa dočítate v našom radcovi Ako vybrať pneumatiky na auto.

Doba čítania 12 min.
Jakub, redakcia Heureka.sk

Ako vybrať pneumatiky na auto podľa obdobia

Aké zimné pneumatiky

Povinnosť prezuť vozidlo na zimné pneumatiky v Slovenskej republike ukladá zákon a trvá od 15. novembra do 31. marca. Platí to najmä v prípade, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza. Pneumatiky disponujú vzorkou s hlbokými drážkami. Tie potom dokážu prípadný sneh pojať, a tak zaistia pod tlakom samotnej váhy vozidla tú najlepšiu priľnavosť.

Využívajú princíp, že k snehu najlepšie priľne práve zase sneh. Minimálna zákonom stanovená hĺbka dezénu zimnej pneumatiky pri osobnom automobile je 4 mm. Zimné pneumatiky majú dômyselný systém malých odvodných kanálikov, ktoré odvádzajú vodu a zabraňujú akvaplaningu.

Navyše obsahujú vyšší podiel prírodného kaučuku, takže si plášte zachovávajú svoju pružnosť aj v nízkych teplotách. Bývajú označené symbolom M+S (mud and snow) alebo symbolom snehovej vločky.

V našej ponuke nájdete pre tieto gumy širokú ponuku vnútorného priemeru, ako napr.

Podľa vlastností a priľnavosti sú hľadané tieto kategórie:

Osobné zimné pneumatiky

Aké letné pneumatiky

Letné pneumatiky majú zloženie, ktoré pri miernych teplotách mäkne. Dokážu sa svojou priľnavosťou prispôsobiť suchej aj mokrej vozovke a ich hrubšie dezénové bloky si poradia aj s hrozbou akvaplaningu. Zároveň disponujú dostatočnou kontaktnou plochou a vozidlo sa tak dobre ovláda a má lepšie brzdné schopnosti.

Obsahujú menej prírodného kaučuku, takže pri teplotách pod +7 °C krehnú. Majú nižšie trenie, a tak aj nižšiu spotrebu paliva.

Podľa vnútorného priemeru najčastejšie hľadáte:

Aké celoročné pneumatiky

Celoročné pneumatiky sú kompromisom medzi letným a zimným plášťom. Na snehu nedosahujú tak skvelé výsledky ako pneumatika zimná. Vhodné sú tak skôr pre vodičov, ktorí nejazdia v zime tak často. Ako pri zimných pneumatikách platí aj tu pravidlo min. hĺbky dezénu 4 mm.

Pokiaľ sa pre ne rozhodnete, ustrážte si, aby vami vybrané celoročné pneumatiky naozaj mali symbol M+S. Nájdete ich v rôznych verziách, napr. celoročné pneumatiky SUV.

Celoročné pneumatiky

Špecifické typy pneumatiky

Vozidlá s pohonom 4×4 a SUV

Výber pneumatík je vždy určený konkrétnym modelom vozidla a typom jazdy. Napr. 4x4 pneumatiky a SUV pneumatiky majú zosilnené bočnice. Bývajú celkovo väčšie, robustnejšie, vysoko odolné a majú vyššiu priľnavosť na mokrom aj suchom povrchu. Tiež ich montáž vyžaduje špeciálny prístup, aby boli správne zachované schopnosti hnacej hriadele vozidla.

Obľúbené sú tiež najrôznejšie kombinácie, napr.

Pneumatiky pre off-roadové vozidlá či SUV sa delia aj na tie určené do náročného terénu alebo na pneumatiky pre klasické pozemné komunikácie, ktoré uprednostňujú tichú jazdu pred terénnymi schopnosťami vozidla. Rovnako ako obvyklé typy sú aj špeciálne pneumatiky letné, zimné alebo celoročné.

Protektory

Pneumatiky protektor sú recyklované. Vyrábajú sa obnovením kostier ojazdených a nepoškodených pneumatík. Každá protektorovaná pneumatika je pri procese výroby dôkladne kontrolovaná z hľadiska celkovej kondície.

Novo zakúpená protektorovaná pneu máva životnosť na rovnaký kilometrový priebeh ako pneumatika úplne nová. Ich výhodou je nízka cena a ekologický aspekt výroby. Niektorí výrobcovia ponúkajú na tento typ záruku až do úplného ojazdenia pneumatiky. Protektory existujú v prevedení letnom, zimnom, celoročnom, ale aj napr. protektorované pneumatiky 4x4.

Športové a semi-slick

Športové pneumatiky disponujú technológiou inšpirovanou pretekárskymi okruhmi. Majú tvrdené bočnice, špeciálny typ konštrukcie a dezénu. Spĺňajú požiadavky bezpečnostných a technických štandardov pre bežnú prevádzku. Pneumatiky semi-slick je možné používať iba v lete.

Dojazdové (run-flat)

Dojazdové pneumatiky sú schopné pokračovať v jazde aj pri strate tlaku či defektu. V prípade ich poškodenia na nich tak môžete stále dôjsť domov alebo do servisu. Sú určené iba pre automobily s kontrolou tlaku v pneumatikách (bez tejto funkcie by vodič nemusel zaznamenať ich poruchu).

Majú špeciálnu konštrukciu s vystuženou bočnicou. Obstarávacia cena týchto plášťov je vyššia a po defekte už nie je možné ich opraviť. Run-flat pneumatiky môžu byť letné, zimné alebo celoročné.

Pneumatika a jej parametre (195/65 R15 95 H)

Základnými rozmerovými parametrami sú šírka, profil a priemer. Ďalej sa u pneumatík uvádza konštrukcia, nosnosť a rýchlostný index. Označenie parametrov pneumatík v SR môže vyzerať napr. takto: 195/65 R15 95 H. Poďme si ujasniť, ako čítať značenie pneumatík.

Šírka (195)

Šírka pneumatiky sa uvádza v milimetroch. Ide o jediné číslo pred lomítkom a odvodzuje sa od neho profil pneumatiky. Ide o max. šírku pri nominálnom zaťažení a nominálnom tlaku hustenia. Parameter musí súhlasiť s údajmi v technickom preukaze vášho vozidla.

Medzi klasické rozmery patria napr.:

Profil (65)

Tento parameter hovorí o „výške“ pneumatiky od disku po okraj. Určuje výšku bočnice pneumatiky a udáva sa v percentách, keď 100 % zodpovedá šírke pneumatiky. Pokiaľ je teda profil 65, je výška pneu v našom prípade 65 % zo 195 mm, čo činí 126,75 mm.

Konštrukcia (R)

Označuje sa písmenom. U osobných áut dnes prakticky bez výnimky nájdete údaj R. Ten označuje radiálnu konštrukciu plášťa. Vnútorné vlákna kostry kolies sú kolmé na smer rotácie pneumatiky pri jazde.

Existuje však aj typ konštrukcie diagonálnej – D a typ zmiešanej konštrukcie (bias belted) – B, s ním sa už ale takmer nestretnete. Niektoré vysokorýchlostné pneumatiky majú označenie ZR. Tento kód označuje pneumatiky prispôsobené na rýchlosť nad 240 km/h.

Priemer (15)

Vnútorný priemer pneumatiky sa uvádza v palcoch. Musí byť totožný s priemerom ráfika, teda s kovovou časťou kolesa. Vnútorný priemer je výška meraná od dolného kraja ráfika k jeho hornému okraju.

V ponuke nájdete množstvo rozmerov:

Nosnostný index (95)

Nosnostný alebo hmotnostný index udáva max. zaťaženie na pneumatiku. Indexovému číslu zodpovedá v príslušnej tabuľke hodnota vyjadrená v kg. Neplatí teda, že index 95 sa rovná 95 kg. Až podľa tabuľky zistíte, že hodnote 95 zodpovedá zaťaženie 690 kg.

Rýchlostný index (H)

Indexu zodpovedá max. rýchlosť v km/h, na ktorú je pneumatika stavaná. Pokiaľ túto rýchlosť pri jazde prekročíte, hrozí riziko poškodenia pneumatiky. Index musí byť vyšší alebo rovnaký, než je max. konštrukčná rýchlosť vozidla. Konkrétne pneumatika H znamená , že môžete ísť max. rýchlosťou 210 km/h.

Dezén gumy na auto

Symetrický

Pneumatiku so symetrickým dezénom môžete na aute umiestniť na ľubovoľnú stranu. Jej dizajn vrátane blokov, lamiel a drážok je osovo súmerný. Vďaka tomu nemusíte pri montáži týchto pneumatík strážiť smer ich rotácie, teda smer otáčania. Pneu so symetrickými dezénmi sú vhodné pre SUV, mestské automobily aj MPV.

Asymetrický

Má odlišnú vnútornú a vonkajšiu stranu, pretože každá z nich má inú funkciu. Vnútorná strana prenáša na vozovku záberové a brzdné sily a disponuje vodiacimi drážkami, ktoré odvádzajú preč vodu a sneh. Vonkajšia strana zaisťuje vďaka svojmu pevnému bloku stabilitu v zákrutách.

Pri montáži tak musíte venovať pozornosť umiestneniu pneumatík. Na vonkajšej bočnici pneumatiky obvykle býva nápis „Outside“ a vnútorná strana pneumatiky máva nápis „Inside“. Smer rotácie v tomto prípade funkčnosť pneumatiky spravidla neovplyvňuje. Pneu s asymetrickým dezénom sú vhodné pre vozidlá so silnejším motorom.

Smerový (šípový)

Svojim dizajnom pripomína písmeno V. Široké drážky uprostred výborne odvádzajú vodu a sneh. Tento typ dezénu funguje skvele proti akvaplaningu, preto býva najčastejšie na zimných pneumatikách. Je dôležité dodržiavať smer otáčania pneumatiky, vyznačený šípkou vyrytou na boku.

Dôležité faktory pri výbere

Štýl vašej jazdy

Pokiaľ jazdíte ako pretekár a „režete“ zákruty, dbajte na to, aby vaše nové pneumatiky mali vyššiu priľnavosť a vyššiu brzdnú účinnosť. Pre rýchlu jazdu hľadajte pneumatiky, ktoré znesú veľkú záťaž a sú určené pre vysoký výkon. Také pneumatiky sú označené ako UHP pneu (ultra high performance). Pokiaľ sa venujete jazde na pretekárskom okruhu, vyberajte v sekcii športových pneumatík.

Potom záťaž v podobe prudkého brzdenia na semaforoch, rozpáleného asfaltu v lete a predovšetkým náročné parkovanie s nájazdom na obrubník vyžaduje kvalitné a spoľahlivé pneumatiky s odolnou konštrukciou.

Ak jazdíte skôr plynulo a dlhšie trasy, často aj po diaľnici, vašou prioritou by mali byť pneumatiky s dlhým kilometrovým dobehom. Zásadná pre vás bude aj dobrá brzdná účinnosť a zároveň nízky valivý odpor, ktorý vám dokáže ušetriť peniaze pri tankovaní.

Vlastné požiadavky vs. technické parametre vozidla

V technickom preukaze sú údaje o rozmeroch pneumatík a diskov, indexe nosnosti a rýchlosti, ktoré je nevyhnutné pri výbere nových pneumatík dodržať.

Pri indexe nosnosti a rýchlosti platí, že si pre letné pneumatiky môžete zaobstarať plášte s vyšším indexom, než aký uvádza „techničák“, nikdy však s indexom nižším. Pre zimné a celoročné pneu s označením M+S však existuje výnimka a v niektorých prípadoch je možné použiť plášte s nižším rýchlostným indexom, než aký uvádza technický preukaz.

Na vašom uvážení je potom voľba značky aj konkrétneho dezénu pneumatík. Vychádzajte vždy z kategórie vášho vozidla aj najčastejšieho spôsobu jazdy.

Rozdiely v rámci jedného rozmeru

Pneumatiky sa od seba líšia aj materiálom použitým na ich výrobu. Väčšinou sa jedná o rôzne kombinácie pridaných surovín do kaučukovej zmesi, ktoré ovplyvnia základné vlastnosti. Kvalita zmesi má zásadný vplyv na správanie pneumatiky pri rôznych teplotách. Zmesi sa kategorizujú podľa tvrdosti výslednej pneumatiky. Veľkú pozornosť by tomuto kritériu mali pri nákupe venovať najmä pretekársky jazdci a vodiči rýchlych športových áut.

Neexistuje univerzálna pneumatika, ktorá by sa dokonale hodila do všetkých podmienok a bez výnimky spĺňala všetky mysliteľné požiadavky. Výrobcovia ponúkajú pneumatiky špecializované tak, aby optimálne vyhovovali vždy v daných podmienkach.

Energetický štítok

Energetický štítok pneumatiky

Od roku 2012 zaviedla Európska únia energetický štítok ako povinné označenie pneumatík. Štítok obsahoval iba 3 základné hodnotenia. V máji 2021 nadobudla platnosť jeho aktualizovaná podoba, ktorá uvádza nasledujúce charakteristiky:

Spotreba paliva a úspornosť energie

Podľa úspory energie sa v novej verzii delia pneumatiky do kategórií od A (najúspornejšie) po E (najmenej úsporné). To, čo určuje úspornosť, je valivý odpor pneumatík. Spotreba paliva zohráva dôležitú úlohu z pohľadu ekologického a samozrejme ekonomického.

Priľnavosť za mokra

Popisuje schopnosť pneumatiky brzdiť na mokrej vozovke a má tak zásadný význam pre bezpečnosť vašej jazdy. Energetický štítok hodnotí z tohto hľadiska pneumatiky od A (najlepšie) po E (najhoršie).

Hlučnosť

Posledný z pôvodných 3 parametrov uvádza vonkajší hluk odvaľujúcej sa pneumatiky. Novo delí hlučnosť do 3 tried označených od A (najtichšia) po C (najhlučnejšia). Na štítku nechýba tiež konkrétna hodnota v dB.

Novinky

Novo nájdete na štítku symbol pre certifikáciu zimných pneu 3PMSF - tzv. alpský symbol (snehová vločka na horskom štíte s tromi vrcholmi). Ten je uvedený pri zimných a celoročných pneumatikách testovaných za stanovených zimných podmienok. Zaručuje najlepšiu priľnavosť na silne zasnežených vozovkách.

Ďalším novým piktogramom na štítku je symbol priľnavosti na ľade, ktorý je uvedený pri zimných pneumatikách s perfektným výkonom na zľadovatenom povrchu. Tento symbol však pre podmienky strednej Európy nie je relevantný - hodí sa iba do extrémnych podmienok napr. v krajinách severnej Európy.

Rady na záver

U pneumatík je potrebné priebežne kontrolovať hĺbku dezénu, tlak, stav bočníc (hrče alebo pľuzgiere) a tiež známky nerovnomerného opotrebovania. Odborníci odporúčajú túto kontrolu najmenej raz mesačne. Pneumatiku je potrebné okamžite vymeniť, pokiaľ:

  • Vzorka je hlboká iba 1,6 mm pri letnej gume a 4 mm pri zimnej - to sú zákonné limity, ideálne je však zbytočne nečakať a vymeniť plášte o niečo skôr.

  • Dôjde k mechanickému poškodeniu pneumatiky.

  • Zistíte, že je pneumatika opotrebovaná nerovnomerne, napr. v stredovej časti, po bokoch alebo na menších plochách. Pri jazde s takou pneumatikou hrozí riziko nehody následkom horšej ovládateľnosti vozidla. Obráťte sa na odborníka, problém nerovnomerného opotrebovania môže signalizovať ďalšie problémy s vozidlom, ako je nesprávne nastavená geometria, zlé vyváženie kolies či ich nevyladené zavesenie.

  • Vaše auto má iné pneumatiky, než aké mu predpisuje technický preukaz.

    Z dôvodu súmernosti a lepšej interakcie vozidla voči vozovke odporúčajú experti vymieňať vždy všetky 4 pneumatiky naraz.

Vek pneumatiky sa rozlišuje z 2 hľadísk. Prvé hľadisko je celková životnosť pneumatiky. Počíta sa od okamihu výroby pneumatiky a označuje sa DOT kódom na bočnici. Výrobcovia avizujú celkovú životnosť pneu 10 rokov, po uplynutí tejto doby by sa pneumatiky nemali ďalej používať.



Ďalej sa vek pneumatiky môže určovať podľa doby jej prevádzky. Všeobecne platí, že by ste nemali jazdiť s pneumatikami, ktoré boli v prevádzke dlhšie ako 5 rokov.

Niektorí predajcovia ponúkajú pneumatiky, ktoré síce neboli nikdy používané, ale majú starší dátum výroby. Také pneumatiky samozrejme nebudú mať rovnaké jazdné vlastnosti ako pneumatiky s novším dátumom výroby.

Vek pneumatiky má priamy vplyv na jej jazdné vlastnosti, s časom klesá predovšetkým bezpečnosť jazdy. Auto so starými pneumatikami je horšie ovládateľné, predlžuje sa jeho brzdná dráha a nastáva riziko šmyku a akvaplaningu. Známky starnutia sa môžu prejavovať popraskaním gumy na vonkajšej strane behúňa, znížením hĺbky dezénu atď.

Pneumatiky by ste mali skladovať mimo dosahu slnečných lúčov na chladných a suchých miestach pri teplotách max. 35 °C. Pri skladovaní plášťov na ráfikoch ich nahustite na normálny tlak a zložte ich na seba. Ak skladujete pneu bez ráfikov, uložte ich vedľa seba nastojato a nezabudnite ich občas pootočiť, aby ste predišli deformáciám. Pri sezónnej výmene pneumatík si značte predné a zadné plášte, uľahčíte si prácu pri ich ďalšom obúvaní.

Skladovanie pneumatík vám podstatne uľahčia stojany na pneumatiky a najrôznejšie regály, vhodnou ochranou pre momentálne nepoužívané pneumatiky sú špeciálne obaly. Pred ich zakúpením nezabudnite skontrolovať šírku pneumatík a ich max. vonkajší priemer, aby všetko správne pasovalo.

Uskladnenie svojich pneumatík môžete zveriť do rúk odborníkov. Špecializované pneuservisy poskytujú službu uskladnenia pneumatík vo vlastnom sklade. Táto služba obvykle zahŕňa aj komplexnú kontrolu stavu pneumatík vrátane merania výšky dezénu.

Ďalšie užitočné články