Cestný
Cestné bicykle, respektíve cestné rámy, slúžia pre závodnú a športovú jazdu po cestách a uzavretých okruhoch . A to znamená jediné, cestný rám nepatrí do terénu.
Pohodlný
Mal by byť ľahký
Poddajný
Zo všetkého najskôr si dobre rozmyslite, na aký účel chcete bicykel používať. Podľa účelu si potom vyberiete rám. Neexistuje však jeden univerzálny typ na všetky bicykle. Vyberať musíte podľa veľkosti, materiálu či modelového roku.
Zo všetkého najskôr si dobre rozmyslite, na aký účel chcete bicykel používať. Podľa účelu si potom vyberiete rám. Neexistuje však jeden univerzálny typ na všetky bicykle. Vyberať musíte podľa veľkosti, materiálu či modelového roku.
Cestné bicykle, respektíve cestné rámy, slúžia pre závodnú a športovú jazdu po cestách a uzavretých okruhoch . A to znamená jediné, cestný rám nepatrí do terénu.
Pohodlný
Mal by byť ľahký
Poddajný
MTB rám je určený do náročného terénu a väčšinou rozlišujeme tri typy: horské bicykle s pevným rámom a pevnou vidlicou, horské bicykle s odpruženou prednou vidlicou a pevným rámom, horské bicykle s odpruženou vidlicou a odpruženým rámom.
Pre jazdu v teréne, nie na ceste
Pohodlnejšia je odpružená vidlica
Crossové rámy sú určené do terénu aj na cesty. Mávajú odpruženú vidlicu, avšak s menším zdvihom ako MTB bicykle.
Na poľné a lesné cesty aj na spevnené komunikácie
Rám vydrží aj krátke využitie v nenáročnom teréne
Pohodlný posed
Freeride rám sa používa najmä pre bicykle určené na jazdu po uzavretých okruhoch alebo na spevnenom povrchu.
Extrémne odolný
Určený na skákanie
Nevydrží jazdu na dlhšie vzdialenosti
Podobne ako si vyberáme rámy na bicykle pre dospelých, obdobne si možno vybrať aj rám na detský bicykel.
Modelový rok
Jedným z kritérií výberu rámu na bicykel sa môže stať aj modelový rok. Obvykle platí, že čím je model novší, tým je aj technologicky prepracovanejší. Vyberať môžete napríklad medzi rokmi 2012, 2014, 2015, 2018 alebo najnovším 2022.
Farba:
Záleží len na tom, ktorá sa vám páči najviac a aký máte vkus. Žiadne pravidlo pre výber farby neexistuje. Rámy však najčastejšie nesú farbu lesklú čiernu, matnú čiernu, červenú alebo sivú.
Ve ľkosťou máme obvykle na mysli vzdialenosť medzi stredom šliapacieho stredu a vrškom zámku sedlovej rúrky. Niekedy ale výrobcovia merajú veľkosť rámu až na vrch hornej rámovej rúrky. Pri crossových, horských a trekingových bicykloch sa údaj uvádza v palcoch, pri cestných bicykloch v centimetroch. Veľkosť rámu vyberajte podľa toho, koľko meriate.
Výška postavy v cm | Výška rámu |
---|---|
Do 165 | 15", 16", S, do 44 cm |
160–170 | 17", 18", M, do 48 cm |
170–185 | 19", 20", L, do 52 cm |
185–200 | |
nad 195 | 23", 24", XXL, 58–61 cm |
Ako zistiť správnu výšku?
Postavte sa obkročmo cez rám a zmerajte si vzdialenosť medzi hornou rámovou rúrkou a rozkrokom. V ideálnom prípade by mala byť 2–3 cm v prípade cestného bicykla, 3–4 cm pri crossovom bicykli, 5–7 cm pri horskom bicykli.
Väčšina horských a cestných bicyklov má rámy unisexové. Zároveň ale každá značka ponúka aj špecifické dámske rámy so zníženou hornou rúrkou. Pri crossových a trekingových bicykloch narazíte na rozdelenie dámskej/pánskej oveľa častejšie, ostatne ako v prípade mestských bicyklov.
Materiál zohráva veľmi dôležitú úlohu, pretože každý má iné vlastnosti, ktoré pri výbere musíte brať do úvahy.
Oceľ
Oceľové rámy sú pružné a ich obstarávacia cena je veľmi prívetivá. Často sa na výrobu rámov používajú zliatiny ocele, napríklad zušľachtená oceľ s prísadou chrómu a molybdénu.
Lacná
Pružná
Vyššia hmotnosť
Vyššia tuhosť
Hliník
Hliníkové rámy sú veľmi obľúbené, avšak ich cena je vyššia. Aby hliníkový rám dosiahol všetky svoje vlastnosti, používa sa takzvaná profilácia alebo tvarovanie rúrok, ktorá býva aj obľúbenou dizajnovou záležitosťou. Hliníkové rámy nesú značenie alu a niekedy aj označenie typu (6061, 7005, 7020).
Nízka hmotnosť
Bočná tuhosť rámu
Vyššia cena
Titán
Titán sa používa iba zriedka, avšak na slovenskom trhu nájdete bicykle od niekoľkých firiem, ktoré predsa len titánové rámy vyrábajú, a to ručne, v malých sériách a niekedy tiež iba na zákazku.
Pružný
Bočná tuhosť rámu
Pevný
Nízka hmotnosť
Vysoká cena
Metódy spracovania
Karbón
Karbón vzniká vrstvením karbónovej tkaniny a spojiva do špeciálnych foriem a ich následným spekaním pri určitom tlaku a vysatom vzduchu. Spôsob, akým je vyrábaný, umožňuje pridávať a uberať materiál na určitých miestach. Predtým karbónové rámy príliš nevydržali a praskali, avšak v posledných rokoch výrobcovia technológiu výroby zlepšili a ich životnosť výrazne predĺžili.
Veľmi pevný
Ľahký
Vysoká cena
Horčík
Je využívaný častejšie ako titán, napriek tomu sa s ním nestretnete tak často ako napríklad s oceľou a hliníkom.
Pevný
Ľahký
Komfortný
Vysoká cena
Scandium
Ide o hliníkovú zliatinu, kedy sa hliník mieša práve so scandiom. Potom je hliník pevnejší a pružnejší. Scandium má podobné vlastnosti ako horčík.
Ktorý materiál je najlepší?
Každý preferuje niečo iné, ale profesionálni cyklisti nedajú dopustiť na karbón, ktorý je pevný a extrémne ľahký. Tiež vám vydrží dlhé roky.
Ako si mám nastaviť správnu výšku sedla upevneného na ráme?
Ideálne tak, že si na sedlo sadnete a prepnutou nohou by ste mali dosiahnuť na pedále. V pohybe je noha mierne pokrčená. Rovnako je umiestnená tak, aby sa špička chodidla dotýkala pedálu.
Chcela by som si zaobstarať mestský bicykel na občasné jazdenie. Aký materiál mi odporučíte?
Rámy mestských bicyklov sa najčastejšie zhotovujú z hliníka. Je pevný, ale zároveň horšie tlmí vibrácie. Iste ale oceníte relatívne nízku cenu.