Doprava na bicykli v mestskej premávke je ošemetnou záležitosťou. Každý, kto aspoň raz vyšiel do ulíc, vie, že mestský cyklista niekedy bez vedomého úmyslu nedodržiava striktne všetky pravidlá cestnej premávky. Nakoľko je však takéto správanie ospravedlniteľné alebo naopak oprávnené? A existujú vôbec nejaké okolnosti, kedy si cyklista môže dovoliť „chyby v slovenskom Matrixe“ svojpomocne naprávať?
Legislatíva bohužiaľ nedefinuje výnimky, ktoré sa v bežnom živote mestského cyklistu vyskytujú. Jedným príkladom za všetkých môže byť povinnosť ísť čo najviac vpravo bez ohľadu na šírku pruhu či parkujúce autá, ktoré sú však pre cyklistu niekedy tikajúcou bombou. Áno, je pravda, že mestská infraštruktúra by mohla byť k svojim cyklistickým používateľom prívetivejšia a inovatívnejšia. V žiadnom prípade to ale nie je dôvod ani ospravedlnenie pre porušovanie pravidiel a predpisov. Vždy sa vyvarujte toho, aby ste vlastnou jazdou na hranici predpisov či ich prekročením vytvárali pre ostatných neprehľadnú či nebezpečnú situáciu.
6 praktických rád pre každodennú jazdu po meste
Jazda mestom na bicykli nemusí nutne znamenať len rýchlo sa prepraviť z jednej mestskej časti do druhej a vždy si oddýchnuť, že ste prežili rušný dopravný mumraj. Je však pár vecí, ktoré by vás v prevádzke nemali ani napadnúť.
S autami jazdite svižne, medzi chodcami pomaly a rozvážne. Rýchlosť je totiž dobrý sluha, ale zlý pán. Svoje tempo prispôsobte tým, v ktorých spoločnosti sa pohybujete a vždy ukazujte zmenu smeru jazdy.
Zoznámte sa s tzv. Smeed's law (Smeedov zákon) upravujúci vzťah medzi vážnymi nehodami a ich príčinami. Čo to pre vás znamená v praxi? Voľte ulice s vysokou frekvenciou cyklistov. Skúsenosť totiž hovorí, že čím viac cyklistov jazdí konkrétnou trasou, tým je pre nich daný úsek bezpečnejší, pretože sa s ich prítomnosťou automaticky počíta.
Máte pred sebou nepríjemné prevýšenie? Voľte stúpanie čo najpokojnejšou trasou, pretože rýchlostný rozdiel medzi vami a prechádzajúcimi autami je jednoducho nepríjemný. A naopak, pri jazde z kopca sa môžete s pokojným svedomím zapojiť aj do prevádzky na hlavnej ceste.
Neprepáľte začiatok a dochádzajte v kľude. Keď práve nepotrebujete rýchlo prejsť rušnú križovatku, nemusíte ísť na plný výkon a do cieľa dochádzať s jazykom na veste. Cez parky či pokojné časti mesta zvoľnite, kochajte sa a užívajte si každé šliapnutie.
Očný kontakt to istí. Buďte zdvorilí, ohľaduplní k ostatným účastníkom mestskej premávky a očným kontaktom si vždy overujte, že vidíte, chápete a rešpektujete dopravné pravidlá. Púšťajte vodiča odbočujúceho pred vás, dávajte prednosť chodcovi na prechode. Pri púšťaní chodcov cez prechod sa však zakaždým uistite, že v chrbte nemáte auto, ktoré by nemuselo včas zareagovať a zastaviť. Užitočným pomocníkom vám môže byť cyklistické spätné zrkadlo.
Električkové koľaje vs. cyklista? Vždy sa raďte medzi koľajnice, aj keď sa vám jazda vpravo od koľají zdá bezpečná. Výrazne tým znížite riziko pádu.
Nikdy nevchádzajte na prechod spoza zaparkovaných áut. Keď už vchádzate na prechod z chodníka (jednoducho sa stane) spomaľte tak, aby ste dali prednosť čomukoľvek, čo pôjde. Autá počítajú s chodcami, nie s rýchlo pohybujúcim sa cyklistom.
Nezastavujte pred križovatkou vpravo od väčšieho auta. Môže sa vám ľahko stať, že sa dostanete do tzv. slepého uhla, odkiaľ vás vodič jednoducho neuvidí.
Na Slovensku sa bohužiaľ rozmáha taký nešvár. Nahnevaný cyklista na chodníku so zaťatou päsťou, rýchlo kľučkujúci medzi peším davom a často so zvončekom alarmujúcim na poplach. Buďte ohľaduplní a z bicykla na chodníku plnom chodcov zosadnite.
Tip: Tajomstvo úspechu každého cyklistu je bicykel v tej najlepšej možnej kondícii a preto si bicykel pred každou jazdou skontrolujte. Spadnutá reťaz, prasknuté lanko? Nemusíte hneď utekať do najbližšieho servisu. Do základných opráv sa nebojte pustiť sami.
Najčastejšie opravy bicykla Údržba bicykla