Najväčšie herné svety

Nemáte niekedy chuť sa niekedy len jednoducho zobrať a ísť niečo objavovať? Tropické džungle, majestátne hory alebo nikdy nekončiace americké cesty. Väčšinu z nás to po zbežnom pohľade na naše zaprášené bankové kontá zívajúce prázdnotou hneď prejde, ale faktom je, že tie exotické miesta vlastne vôbec nie je potrebné objavovať fyzicky. Môžete sa do nich pozrieť aj virtuálne, a to oveľa lacnejšie. A zážitok to aj tak často býva nezabudnuteľný – niektoré virtuálne svety v hrách sú totiž úplne masívne.

Nemáte niekedy chuť sa niekedy len jednoducho zobrať a ísť niečo objavovať? Tropické džungle, majestátne hory alebo nikdy nekončiace americké cesty. Väčšinu z nás to po zbežnom pohľade na naše zaprášené bankové kontá zívajúce prázdnotou hneď prejde, ale faktom je, že tie exotické miesta vlastne vôbec nie je potrebné objavovať fyzicky. Môžete sa do nich pozrieť aj virtuálne, a to oveľa lacnejšie. A zážitok to aj tak často býva nezabudnuteľný – niektoré virtuálne svety v hrách sú totiž úplne masívne.

Doba čítania 12 min.
Kateřina, redakcia Heureka.sk

Ako sa meria veľkosť svetov v „open-world“ hrách?

Jedným slovom: ťažko. Rozhodne to nemožno nazvať exaktnou vedou. Pokiaľ nám to neprezradia sami vývojári danej hry, mapy sa väčšinou merajú tak, že ich hráči prejdú krížom krážom so svojou hernou postavou a spočítajú si, ako dlho im to trvalo. Potom odhadnú priemernú rýchlosť chôdze a z toho všetkého im nakoniec vyjde aj približná veľkosť herného sveta. Čísla teda berte s rezervou. Ide nám len o to, aby ste si urobili aspoň približnú predstavu o tom, aké ohromné ​​niektoré kreácie vlastne sú.

Aké veľké sú svety v GTA V a v Skyrime?

A nech máte s čím porovnávať, mesto Los Santos a jeho okolie v Grand Theft Auto V má nejakých 75 km². A kto ním niekedy virtuálne prešiel či prechádzal, tak vie, že to rozhodne nie je žiadna omrvinka.

A zasnežený fantasy svet The Elder Scrolls V: Skyrim má dokonca „len“ 37 km²!

Forza Horizon 5 (107 km²)

Začnime niečím menším, a to konkrétne Mexikom z pretekárskej hry Forza Horizon 5. Je to miesto, v ktorom narazíte ako na živé a farebné mestečká a nekonečne dlhé pláže s trblietajúcim sa pieskom, tak aj na hustú džungľu plnú kľukatiacich sa off-roadových chodníkov, ktorá v sebe skrýva starobylé a doposiaľ neobjavené chrámy. Čerešničkou na torte (respektíve čerešničkou na mape) potom je vrchol stále ešte aktívnej sopky, z ktoráho sa budete môcť rozhliadnuť do diaľky aj niekoľko kilometrov. Ak sa vám teda podarí sa na neho nejako dostať.

Najlepšie je, že si všetky tieto miesta budete môcť pozrieť zo sedačky jedného z niekoľkých stoviek nablýskaných autíčok a nebudete sa tak musieť plahočiť pešo rýchlosťou 4 kilometre za hodinu.

A keď dostanete pocit, že ste z toho Mexika videli snáď už všetko, budete môcť presedlať na virtuálnu Britániu (71 km²) a Austráliu (60 km²), ktoré ponúkajú hry Forza Horizon 4 a Forza Horizon 3 a ktoré sú vizuálne aj hrateľne viac-menej na rovnakej úrovni ako najnovšia päťka.

The Witcher 3 (140 km²)

Svet tretieho Zaklínača je jedným z tých najčulejších a jeho objavovanie je veľmi napĺňajúce. Stredoveké mestá a dedinky pulzujú životom a aj okolitá krajina toho má veľa čo ponúknuť. Zvlášť Zaklínačovi, nájomnému zabijakovi monštier. Miestne končiny sú ale zároveň plné kontrastov. Na jednej strane sa pred vami rozliehajú nádherné bujné lesy, zasnežené kopce a epické trosky starých hradov a na druhej strane ste neustále konfrontovaní s faktom, že miestny svet je plný vojny a utrpenia a nachádza sa na pokraji rozkladu. Rozhodne mu ale nemožno uprieť zmysel pre detail a autentickosť.

Fakt, že sa takto detailný svet rozlieha na celých 140 km² je úplne neuveriteľný a poľskí vývojári z CD Projekt si bez pochýb zaslúžia našu poklonu.

Assassin’s Creed Odyssey (230 km²)

Neviem, ako to máte vy, ale ja úplne milujem azúrovo modré Egejské more a všetky tie jeho roztomilé malé grécke ostrovčeky, ktoré sa v ňom skrývajú. Milujem to, ako je z nich aj tisíce rokov po páde starovekých gréckych štátov stále cítiť ich antická história. A toto všetko, zdá sa, milujú aj vývojári z Ubisoft Quebec, pretože práve tomuto všetkému vzdávajú veľkú poctu v Assassin’s Creed Odyssey.

Hra sa odohráva v antickom Grécku uprostred Peloponézskej vojny medzi Spartou a medzi Aténami. Tvorcovia hry si k formovaniu tohto virtuálneho sveta prizvali hneď niekoľko historikov a snažili sa o to, aby všetko zodpovedalo tomu, ako to v Grécku pred nejakými 2 500 rokmi naozaj vyzeralo. A tým nemáme na mysli iba architektúru, ale napríklad aj kultúru, politiku, náboženstvo, umenie alebo napríklad tamojší humor.

A ak chcete celú túto ríšu preskúmať, nemusíte kvôli tomu hru ani „hrať“, respektíve nemusíte sa vôbec venovať jej príbehu, úlohám a bitkám. Vývojári totiž do hry zakomponovali aj režim tzv. „historickej prehliadky“, ktorý vám dovolí všetko objavovať v úplnom bezpečí svojim vlastným tempom a navyše aj s náučným komentárom!

ARMA 3 (290 km²) a DayZ (225 km²)

Kto videohrám holduje už dlhšiu dobu, tak iste vie, že česká stopa v tvorbe virtuálnych svetov nie je vôbec malá. Špecificky vývojári štúdia Bohemia Interactive sú doslova expertmi v modelovaní realistických vojenských pieskovísk inšpirovaných reálnymi terénmi.

Vojnová simulácia ARMA 3 sa odohráva v blízkej budúcnosti na fiktívnych ostrovoch Altis a Stratis inšpirovaných gréckymi ostrovmi. Niekoľko autorov hry bolo dokonca pri prieskume a fotení na jednom z gréckych ostrovov zatknutých s podozrením na špionáž. S ohľadom na takto starostlivú (a očividne aj nebezpečnú) prípravu si iste dokážete predstaviť, ako fotorealisticky výsledné prostredie pôsobí.

So sériou ARMA úzko súvisí aj zombie hra o prežitie s názvom DayZ. Pôvodne totiž vznikla ako fanúšikovský mód pre druhú ARMU. A zo všetkých hier na tomto liste je mi DayZ asi najbližší. Odohráva sa totiž vo fiktívnej postsovietskej republike nazývanej Chernarus. A čím je prostredie Chernarusy inšpirované? Krajinou v okolí miest Ústí nad Labem a Děčín. Krajinou, ktorú dôverne poznám, pretože ju mám z detstva pekne prejdenú. A môžem tak s pokojným srdcom povedať, že herné prostredie DayZ je spracované celkom hodnoverne.

Xenoblade Chronicles 3 (přes 500 km²)

Nechajme realizmus realizmom a strmhlav sa vrhneme do podivných mimozemských prostredí japonského RPG Xenoblade Chronicles 3. Rozľahlosť jeho sveta je pomaly nezmerateľná - nielen kvôli tomu, že je rozdelený do mnohých izolovaných lokácií, ale aj preto že je obrovský.

V jednej chvíli budete prebiehať starobylým megalomanským mečom a hneď na to budete liezť po vetvách mohutného stromu. Dohranie tejto hry vám zaberie až 150 hodín a za tú dobu určite uvidíte všeličo.

Death Stranding (přes 500 km²)

Death Stranding je ďalším epickým dielom Hideo Kojima, legendárneho herného dizajnéra a tvorcu série Metal Gear Solid. Túto jeho hru a jej svet však nie je vôbec ľahké popísať. Chopíte sa v nej totiž role kuriéra, ktorý je zodpovedný za doručovanie nákladu cez post-apokalyptické Spojené štáty americké. Pútavé? Na papieri zrejme veľmi nie.

Hra je vlastne akýmsi simulátorom turistiky v surrealistickej a pokojnej krajine porovnateľnej napríklad s Islandom. Vaše túry povedú cez rozprúdené rieky, cez zelené planiny a cez zdanlivo neprekonateľné skaly a každý kilometer, ktorý prejdete, pocítite, ako keby ste si ho vydupali vlastnými nohami. Náklad na vašom chrbte má totiž nutkanie sa neustále prevažovať zo strany na stranu a nepoškodiť ho tak nie je práve jednoduché. A teraz si predstavte, že celý herný svet Death Stranding má niečo cez 500 km²! Predupať ho vám tak nejakú tú chvíľku zaberie.

Just Cause 4 (1024 km²)

Už sa pomaly blížime k titánom - herným svetom, ktoré sa svojou veľkosťou môžu rovnať aj menším štátom. A akčná hra Just Cause 4 si presne jeden taký svet vzala za svoj. Svet, ktorý sa pýši viac ako tisíc kilometrov štvorcových čakajúcich len na vás a na to, až ich prebádate.

Prekvapujúce je, že svet takýchto rozmerov dokáže stále byť nemonotónny. Prirodzene sa v ňom striedajú pláže, džungľa, púšte a zasnežené vrcholky hôr a hra vás tak zakaždým dokáže niečím prekvapiť. Nezabudnime dodať, že okrem toho, že to všetko budete môcť objavovať pešo alebo autom, dostanete k dispozícii (ako každý správny tajný agent) aj wingsuit, čo sú vlastne krídla, a hák, ktorý z vás urobí niečo ako Spider-mana. To sa potom tie kilometre hneď nasčítajú, keď sa na ne pozeráte pekne v lete z výšky.

Aby toho nebolo málo, veľká časť prostredia je v hre zničiteľná, a pokiaľ ho nezruinujete vy v priebehu neustálych akčných prestreliek, tak ho dorazia časté tropické búrky a všadeprítomné tornáda. Chaos, ako má byť.

Final Fantasy XV (1800 km²)

Pod názvom Final Fantasy sa určite väčšine z vás vybaví akýsi výpravný fantasy epos, v ktorom budete so svojou partiou kúzelníkov a bojovníkov zas a znovu zachraňovať svet. A hoci si už pätnásty diel tejto ságy určite niečo málo vypožičal od svojich predchodcov, v mnohom si ide svojou vlastnou cestou. Alebo skôr prechádza. Veľkú časť tejto hry totiž strávite v aute na roadtripe so svojimi parťákmi. Na roadtripe, na ktorom potenciálne stojí a padá budúcnosť celého miestneho kráľovstva.

Kráľovstvo, ktoré sa rozlieha stovky kilometrov ďaleko a ktoré obklopujú vysoké pohoria a nesmierne lesy. Kráľovstvo, ktoré vo vás vyvolá pocit, že nie ste nič viac, než len zrnkom piesku v nekončiacom mori.

Na svojej ceste budete musieť plánovať, kde prespíte, kde sa najete a ak sa budete chcieť vydať aj mimo vyasfaltovanej cesty, tak kde si najmete všeobecne známe prerastené kurčatá a akési maskoty tejto hernej série, ktorým sa hovorí Chocobo. Ide vskutku o roadtrip so všetkým, čo k tomu patrí.

Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint (2025 km²) a Wildlands (625 km²)

Posledné dva prírastky do hernej série taktických strieľačiek Ghost Recon rozhodne nie sú perfektné hry. Trpia množstvom bugov a repetitívnosťou questov. Jedno im ale nemožno uprieť. Ich tvorcovia sú posadnutí vytváraním ohromných svetov vypiplaných do najmenších detailov. Svetov, ktoré vám dovolia sa vyblbnúť napríklad do zbláznenia.

Ghost Recon Wildlands sa odohráva vo virtuálnej Bolívii a vašou hlavnou úlohou je postupnými krôčikmi zvrhnúť miestny drogový kartel. Čo vám bude stáť v ceste (okrem už spomínaných gangstrov)? Čarovné soľné pláne, jazerá, močiare, jaskyne, púšte, džungľa a mnoho ďalšieho. Každé z týchto prostredí má niečo svoje a jeho charakteristiky je možné potom využiť pri plánovaní prepadnutia. V púšti sa totiž len tak neschováte a budete vidieť aj na kilometre ďaleko.

Ghost Recon Breakpoint plynule nadväzuje na svojho predchodcu a odohráva sa na fiktívnom ostrove v Tichom oceáne. Vaším protivníkom tentoraz bude moderná korporácia vybavená dronmi poslednej generácie. Aj na tomto ostrove nájdete viac-menej každý z biomov, ktorý si dokážete predstaviť. Jeho najsilnejšou stránkou (vedľa jeho veľkosti) je ale jeho starostlivo prepracovaná história. Nielenže sa tvorcovia hry zamysleli nad tým, čo sa s ostrovom dialo počas studenej vojny a v priebehu druhej svetovej vojny, ale dokonca popremýšľali aj o tom, ako ostrov pred miliónmi rokov vlastne vznikol a prečo vyzerá práve tak, ako vyzerá. Tomu sa hovorí náležitá starostlivosť!

Test Drive Unlimited 2 (2100 km²)

Keby ste len tak dostali do ruky nejaký rýchly športiak, kam by ste sa s ním vydali? Ktoré cesty by ste s ním chceli brázdiť? Čo napríklad okresky na Ibize a na Hawaii? Presne tie sa pred vami totiž rozprestrú v pretekárskej hre Test Drive Unlimited 2. Vývojári si vzali do ruky satelitné snímky týchto reálnych ostrovov a následne sa ich snažili čo najpresnejšie preniesť do hry.

To znamená plochu obsahujúcu viac ako 2 tisíc kilometrov štvorcových a až 3 tisíc kilometrov ciest! Áno, Test Drive Unlimited 2 už nie je najmladší a na grafike hry je to celkom poznať, ale iste vás poteší, že na budúci rok sa chystá pokračovanie s názvom Test Drive Unlimited Solar Crown, a to sa presunie do prostredia Hongkongu, ktorý by tam mal byť vymodelovaný v škále 1:1. Tak snáď to dobre dopadne a my budeme môcť už za rok lietať po jednom z najzaujímavejších miest tejto planéty a smelo ignorovať akékoľvek rýchlostné limity.

The Crew 2 (4900 km²)

Do tretice všetkého dobrého, máme tu ďalšiu pretekársku hru. V The Crew 2 sa „mihnú“ na ploche až 5 tisíc km² doslova celé Spojené štáty americké – vrátane veľkomiest ako sú New York a Los Angeles alebo napríklad Miami. A nechýba ani všetko to, čo dané mestá rozdeľuje - teda lesy, kopce, polia, močiare a kto vie čo ďalšie.

Prečo riešiť víza a pretrpieť si desaťhodinový let, keď si stačí zapnúť počítač, nažhaviť spolu s kamošmi The Crew 2 a vydať sa na pravý americký roadtrip virtuálne, či už v červenom Ferrari, na off-roadovej motorke od KTM alebo na luxusnej lodi s výstižným pomenovaním „Demon“.

Microsoft Flight Simulator (510 072 000 km²)

Jeden z najväčších herných svetov vôbec je tak trochu podvod. Je to totiž náš svet - planéta Zem prácne prenesená do leteckého simulátora s názvom Microsoft Flight Simulator z roku 2020. Rozloha tohto virtuálneho sveta určite nikoho neprekvapí. Je to tých toľko prevarených (a na herné pomery absolútne neuveriteľných) 510 miliónov kilometrov štvorcových – presne tak, ako sme sa to učili na základnej škole.

Navštíviť tu budete môcť všetky svoje obľúbené miesta. Od futbalových štadiónov svojich klubov a plných kúpalísk až po svojich zahraničných favoritov na trávenie letnej dovolenky. Niektorým lokáciám síce chýbajú detaily, vygenerovala ich koniec koncov umelá inteligencia, ale aj tak nás vždy veľmi prekvapí, ako reálne hra pôsobí a koľko toho dokáže ponúknuť. A to sme ešte ani nespomenuli excelentnú autentickú simuláciu počasia a letovej prevádzky. Sme veľmi zvedaví, ako na hru budeme nazerať napríklad za 20 rokov a kam sa technológia za tú dobu posunie. Momentálne je toto ale úplný vrchol.

No Man's Sky a Minecraft alebo svety vytvorené pomocou algoritmov

Jednou vecou sú herné svety vytvorené (prevažne) rukou dizajnéra. Kompletne odlišnou vecou sú potom herné svety vytvorené hrou čísel, svety vytvorené pomocou algoritmov – tzv. procedurálne generované svety. Potenciál týchto svetov je takmer nekonečný. Algoritmy sú schopné dať dohromady prostredie, ktoré svojou rozlohou zatieni aj našu planétu a ich hranice sú dané iba limitmi súčasných technológií.

Dva najznámejšie tituly reprezentujúce tento prístup k tvorbe herných lokácií sú No Man's Sky a Minecraft.

No Man's Sky je objaviteľská hra, v ktorej sa chopíte svojej vesmírnej lode a vydáte sa preskúmavať blízke planéty. Túto hru tvorí viac ako 255 galaxií. Každá so stovkami hviezdnych systémov a každý hviezdny systém s mnohými a mnohými planétami. Ako dlho by vám zabralo ich objaviť všetky? Povedzme pár rokov. Pár miliárd rokov.

A Minecraft? Každý svet, ktorý si v Minecrafte vygenerujete sa skladá z nejakých 30 miliónov kociek. Každá kocka má jeden meter. To znamená 30 tisíc kilometrov. 30 tisíc krát 30 tisíc rovná sa 900 miliónov km². Až tak veľký dokáže potenciálne byť jeden svet v Minecrafte. Slušné, čo hovoríte?

Ďalšie legendárne hry s otvoreným svetom

V našom zozname sme pár ohromných hier vynechali, ale zaslúžia si aspoň kratučkú zmienku tu. Dlhú dobu bol jedným z najväčších herných svetov ten v druhom diele RPG série The Elder Scrolls. Díle s prízviskom Daggerfall. Tamojší svet sa honosil rozlohou masívnych 161 tisíc km² a jeho značná časť bola procedurálne generovaná.

Kultový status si získali post-apokalyptické preteky Fuel zasadené kam inam ako do Spojených štátov amerických. Herný svet tejto hry má slušných 14 tisíc km². Veľkú väčšinu tejto plochy ale tvorí vyprahnutá púšť, takže nie je zas až natoľko o čo stáť.

Úctyhodný výkon predviedli aj tvorcovia True Crime: Streets of LA, nie príliš vydarené hry silne inšpirované sériou GTA. V pomere 1:1 totiž v hre vymodelovali veľkú časť mesta Los Angeles a dokonca aj nejaké jeho okolie. Celková rozloha tohto sveta činila obstojných 622 km².

Kolosálne svety sa objavovali aj v množstve MMORPG, náhodne môžeme menovať The Lord of the Rings Online, Guild Wars a samozrejme aj World of Warcraft.

Snáď teda máte po prečítaní tohto článku aspoň na pár týždňov čo objavovať. My rozhodne áno.

Oplatí sa ešte stále Nintendo Switch?   Najlepšie gaučové hry   Recenzie hry Stray

Mohlo by vás zaujímať: