Prišla vám SMS alebo e-mail, kde vás obchod, banka či administrátor vyzýva na potvrdenie vašich údajov. Správa sa tvári reálne, podľa informácií a podpisu to vyzerá, že je všetko v poriadku. Máte ale kliknúť na uvedený odkaz a tam vyplniť svoje citlivé informácie – meno, číslo účtu, číslo platobnej karty alebo napríklad prihlasovacie údaje. A to už sa vám nezdá. Dobre robíte! Podvodník nahadzuje udičku, aby z vás dostal to, čo chce.
4 hlavné znaky phishingu
Správa vyzerá dôveryhodne, ale môže obsahovať preklepy a chyby.
Prichádza od niekoho, koho poznáte – dopravca, nákupný portál, banka, kamarát (obrázok).
Nabáda vás na kliknutie na odkaz na vyplnenie vašich osobných údajov. Nasledujúca stránka môže vyzerať ako užívateľský účet, internetové bankovníctvo, e-mailový účet atď. Sú však aj prípady, keď ste podľa správy niečo vyhrali a teraz musíte „už len“ vyplniť údaje a zaplatiť XY korún, aby vám výhra bola zaslaná.
Tak sa podvodníci dostanú k vašim údajom, ktoré môžu ďalej zneužiť, ukradnúť vám z bankového účtu peniaze alebo si na vás vziať napríklad pôžičku.
Čo robiť v prípade, že ste obeťou phishingu?
Na podozrivú správu nijako nereagujte, a pokiaľ si nie ste stopercentne istí, na odkazy neklikajte a údaje neoznamujte. Zvlášť by vás malo varovať to, keď vám prišla výzva na sledovanie objednávky alebo na potvrdenie platby, hoci ste si nič neobjednali. Nezabudnite, že žiadny poctivý obchodník ani banka od vás nikdy nebudú chcieť, aby ste oznamovali svoje citlivé údaje e-mailom, po telefóne či ich vyplnením na podozrivej stránke.