Ako vybrať správnu veľkosť bicykla podľa výšky postavy a štýlu jazdy?

Správna veľkosť bicykla je kľúčová pre komfortnú a bezpečnú jazdu. Výber veľkosti bicykla podľa výšky postavy i štýlu jazdy je dôležitý na dosiahnutie dobrej ergonómie a efektívneho výkonu. Aké sú rozdiely medzi veľkosťami cestných, horských a gravel bicyklov? Posvieťte si aj na vhodne zvolenú veľkosť rámu bicykla pre ženy, ktorý sa konštrukčne líši od unisex modelov.

Správna veľkosť bicykla je kľúčová pre komfortnú a bezpečnú jazdu. Výber veľkosti bicykla podľa výšky postavy i štýlu jazdy je dôležitý na dosiahnutie dobrej ergonómie a efektívneho výkonu. Aké sú rozdiely medzi veľkosťami cestných, horských a gravel bicyklov? Posvieťte si aj na vhodne zvolenú veľkosť rámu bicykla pre ženy, ktorý sa konštrukčne líši od unisex modelov.

Doba čítania 11 min.
Jitka, redakcia Heureka.sk
Muž so ženou vyberajú správnu veľkosť bicykla

Ako vybrať veľkosť bicykla?

Bicykel by vám mal perfektne sedieť nielen typovo (horský, cestný, gravel, trekový a pod.), podľa štýlu jazdy či obľúbeného terénu, ale aj veľkostne. Vďaka správne zvolenej veľkosti bude dobre ovládateľný a jazda na ňom bude bezpečnejšia, pohodlná a bezbolestná. Čo by ste mali pri jeho výbere zvážiť?

  1. Veľkosť rámu: Je daná dĺžkou sedlovky (sedlovej rúrky), ktorá by nemala byť do rámu zarazená na doraz, ale ani úplne vysunutá. Veľkosť rámu musí zodpovedať postave cyklistu.

  2. Veľkosť kolies (v palcoch): Zatiaľ čo niektorí cyklisti preferujú menší priemer kolies do terénu, iní sú zvyknutí na väčšie kolesá, ktoré sú ako stvorené na jazdu po spevnenom povrchu. Medzi najobľúbenejšie veľkosti patrí 27,5 "a 29".

  3. Typ bicykla: Zatiaľ čo pri horských modeloch určených na terénnu jazdu by mala byť veľkosť skôr menšia a s menším priemerom kolies, pri cestných modeloch cyklisti väčšinou siahajú po vyššom ráme a väčších kolesách. 

  4. Geometria rámu: Bicykel musí byť pohodlný na sedenie a dôležitú úlohu pri výbere hrá aj to, kto na ňom bude jazdiť – žena má iné telesné proporcie ako muž.

  5. Osobné preferencie: Rozmer bicykla vyberajte aj podľa obľúbenej rýchlosti jazdy – väčší bicykel je vhodný na relaxačnú jazdu, zatiaľ čo menší skôr na rýchlejší pohyb, napr. pri pretekaní. Nezabudnite ani dizajn a značku, pretože každá ponúka pri svojich modeloch iné špecifikum.

Veľký cyklosprievodca

Tabuľka veľkostí bicyklov podľa výšky postavy

Veľkosť rámu je najdôležitejším faktorom pri výbere bicykla a obvykle sa udáva v palcoch alebo centimetroch, prípadne ako označenie S, M, L a pod. Najjednoduchší spôsob, ako určiť správnu veľkosť rámu, je vychádzať z výšky postavy:

Výška postavy

Veľkosť horského bicykla

Veľkosť cestného a gravel modelu

Veľkosť mestského, trekingového a krosového modelu

do 160 cm

XS

50-52

16"

161–165 cm

S

52

16"–17"

166–170 cm

M

52–54

17"–18"

171–175 cm

M

54–56

18"–19" 

176–180 cm

L

56–58

19"–20" 

181–185 cm

L

58–60

20"–21"

186–190 cm

XL

60

21"–22"

191–195 cm

XL

62

22"–23"

196–200 cm

XXL

62–64

23"–24" 

*Údaje uvedené v tabuľke sú iba orientačné. Veľkosť sa môže líšiť podľa typu bicykla, štýlu jazdy aj konkrétnej značky. Vždy je dobré si bicykel pred kúpou vyskúšať a upraviť posed podľa potreby.

Stále si neviete rady s výberom alebo hľadáte bicykel pre malého cyklistu? Pozrite si nášho radcu a článok o detských bicykloch:


Ako vybrať bicykel?   Ako vybrať správnu veľkosť detského bicykla?

Typy bicyklov podľa štýlu jazdy

Cestné bicykle

Cestné bicykle sú najľahším a zároveň aj najrýchlejším typom, na ktorom je možné prejsť najdlhšiu vzdialenosť za rovnaký čas. Použitie úzkych plášťov znemožňuje ich použitie v teréne, preto sa využívajú predovšetkým na asfaltových cestách. Rámy bývajú väčšie pre lepšiu aerodynamiku a väčšie pohodlie. 

Veľkosť cestných bicyklov sa obvykle uvádza v centimetroch. Zatiaľ čo pre postavu do 160 cm je vhodná veľkosť 50, cyklista s výškou od 180 cm by mal siahnuť po veľkosti 58–60. Všetky veľkosti nájdete v tabuľke vyššie.

Jednoducho pomocou metra a vodováhy, prípadne knihy. Pri meraní sa postavte naboso rovným chrbtom k stene a medzi stehná si vložte vodováhu – priamo do bodu rozkroku, ako by ste sedeli na bicykli. Potom zmerajte vzdialenosť od horného okraja vodováhy alebo knihy (ktorá musí byť v 90° uhle) až k podlahe. Ideálnu výšku rámu bicykla vypočítate vynásobením nameranej hodnoty koeficientom 0,66.

Cyklista na cestnom bicykli vyberá zákrutu.

Gravel

Gravel sú novou kategóriou cestných bicyklov, ktoré sú určené pre jazdcov pohybujúcich sa nielen po asfalte, ale aj v ľahšom teréne. Sú vhodné na dlhšie výlety, pri ktorých cyklista narazí na rôzne typy povrchov - od asfaltu a spevnené cesty až ku štrku či šotoline

Hoci vyzerajú na prvý pohľad podobne ako cestné modely, ich geometria sa odlišuje. Ich konštrukcia je upravená v prospech pevnosti bicykla (širšie plášte ako u cestného) a pohodlia cyklistu. Výber veľkosti prebieha rovnako ako pri cestných bicykloch.
Cyklista v teréne na gravel bicykli.

Horské bicykle

Horské bicykle sú vhodné na jazdu v teréne, majú menší a robustnejší rám. Kľúčovými faktormi pri výbere správneho priemeru sú štýl jazdy cyklistu, technika jazdy, zvolený terén a tiež výška postavy. Pri horských modeloch neexistuje jediná správna veľkosť, keďže každá z nich má svoje výhody a nevýhody pri jazde v teréne. Často sa volí menšia veľkosť pre lepšiu ovládateľnosť.

„Horské“ sú označované konfekčnými veľkosťami od XS až po XXL a vyrábajú sa najmä s kolesami s priemerom 27,5“ a 29“. Na kedysi populárne 26“ narazíte najmä v kategórii dámskych alebo juniorských modelov. Veľkosť horských modelov sa láme pri výške postavy 170 cm:

  • Do 170 cm: Pre drobnejších cyklistov sú vhodné predovšetkým 27,5" modely - sú hravejšie, živšie a skvele si poradia aj v náročnejšom teréne (na technických trailoch so zatvorenými zákrutami aj v bike parkoch, kde je potrebné neustále meniť rýchlosť aj smer jazdy).

  • Nad 170 cm: Pre vyšších jazdcov sú určené 29“ modely – lepšie zdolávajú korene, kamene aj výmole, jazda na nich je plynulejšia a komfortnejšia.

V kategórii horských modelov sa vám ponúkajú najmä dva typy: 

Pevný horský bicykel (tzv. hardtail) je vhodný najmä do ľahšieho terénu – na lesné a poľné cesty či jednoduchšie single traily. Je pre neho typický pevný rám, odpružená vidlica (pružinová alebo vzduchová), väčšinou kotúčové brzdy a široké rovné kormidlo. 

Celoodpružený horský model je vhodný aj na zdolávanie náročnejšieho terénu (kamenité úseky, korene) a nestratíte sa s ním ani v trailcentre či bikeparku. Podľa geometrie a zdvihov rozlišujeme:

  • XC (100–120 mm)

  • Trail (120–140 mm)

  • All-mountain (140–160 mm)

  • Enduro/Freeride (160–180 mm)

  • Downhill (180–200 mm)

Čím vyšší je zdvih, tým istejšie bicykel zvláda náročnejší terén, čím sa zároveň stáva menej vhodným na bežné použitie. Aj to je jeden z dôvodov, prečo je dôležité si na začiatku ujasniť, kam a ako často budete jazdiť.

 Pretekár na horskom bicykli pri downhille.

Trekingové a krosové bicykle

Trekingové a krosové typy sú kompromisom medzi cestnými a horskými modelmi. Sú prispôsobené nenáročnému terénu ako cyklotrasy, cesty a lesné cesty. Spravidla sú vybavené 28“ kolesami a odpruženou prednou vidlicou, ktorá je typická pre horské modely. 

Súčasťou ich výbavy môžu byť blatníky, svetlá, zvonček a nosič. Ich výhodou je vzpriamenejší posed jazdca a univerzálna vzorka plášťov pre rýchlejšiu a stabilnejšiu jazdu po asfalte aj ľahšom teréne.

Muž a žena na cyklovýlete.

Mestské bicykle

Mestské bicykle sa stávajú čoraz obľúbenejšími medzi cyklistami, ktorí ich využívajú najmä na rýchly presun medzi domovom, prácou či nákupmi. Typický je pre nich elegantný (retro) design a pohodlný vzpriamený posed, ktorý nezaťažuje krčnú chrbticu. Ich rámy sú konštrukčne prispôsobené na každodenné použitie v bežnom spoločenskom odeve. Často disponujú krytom reťaze aj zakrytým zadným kolesom, čo ocenia predovšetkým cyklistky oblečené v sukni či šatách. Veľkosť ich rámu sa obvykle uvádza v palcoch, a to číslami 16", 18", 20", 22" a 24". Tieto modely sú určené pre jazdu na rovnom a pevnom teréne – nepredpokladá sa u nich jazda v lese ani po poľných cestách. 

Klasické mestské modely takzvaného holandského typu zabezpečia pokojnú a maximálne komfortnú jazdu. Najčastejšie disponujú 26„ a 28“ kolesami so širšími plášťami, ktoré účinne tlmia drobné nerovnosti na ceste. Integrovaný nosič alebo nákupný košík, svetlá poháňané dynamom a znížený rám na jednoduchšie nasadanie sú už len čerešničkou na torte, ktorou vás môžu potešiť.

 Žena opierajúca sa o mestský bicykel.

Cestné bicykle

Cestné bicykle

  • 83 produktov

Cestné bicykle
Gravel bicykle

Gravel bicykle

  • 42 produktov

Gravel bicykle
Horské bicykle

Horské bicykle

  • 563 produktov

Horské bicykle
Trekingové bicykle krosové

Trekingové bicykle krosové

  • 117 produktov

Trekingové bicykle krosové
Mestské bicykle

Mestské bicykle

  • 163 produktov

Mestské bicykle
Skladacie bicykle

Skladacie bicykle

  • 18 produktov

Skladacie bicykle

Veľkosť rámu bicykla pre ženy

Dámske bicykle sa od pánskych, resp. unisex modelov nelíšia len farbou rámu, ale hlavne svojou konštrukciou – berú do úvahy nižšiu postavu a inú dĺžku končatín jazdkýň. Tieto modely sú charakteristické nízkym rámom, užším kormidlom, kratšími kľučkami, brzdovými pákami a odlišne tvarovaným sedlom

A aká je ideálna veľkosť dámskeho bicykla? Vzhľadom k inej stavbe tela a nižšej postave siaha väčšina žien po veľkosti 27,5“, ktorá je pre nich optimálnejšia ako väčšie unisex varianty. Na trhu existuje aj rad modelov s 26“ kolesami, ktoré sú vhodné najmä pre cyklistky nižšieho vzrastu, prípadne pre odrastenejšie deti ako juniorská veľkosť. 

Aj keď môže byť žena rovnako vysoká ako muž, kvôli iným telesným proporciám (najmä inej dĺžke končatín) môže potrebovať inú výšku rámu. Zatiaľ čo rovnako vysokému mužovi bude vyhovovať unisex veľkosť, pre ženu by mohla byť jazda na takto vysokom bicykli nepohodlná. Preto je na mieste siahnuť práve po dámskom modeli, ktorý je špecificky upravený podľa ženských telesných proporcií.

 Muž a žena spoločne na bicykloch

Dámske bicykle

Dámske bicykle

  • 424 produktov

Dámske bicykle
Pánske bicykle

Pánske bicykle

  • 972 produktov

Pánske bicykle

Praktické tipy na overenie správnej veľkosti

Pred zakúpením bicykla je dôležité nielen správne zvoliť veľkosť rámu, ale aj overiť, či vám bicykel skutočne sedí. Každý typ bicykla má trochu iné pravidlá na overenie správnej veľkosti, a preto je dobré vedieť, na čo sa zamerať.

Horské bicykle (MTB)

  • Stoj cez rám: Postavte sa obkročmo nad hornú rámovú rúrku. Pri horských bicykloch by mal byť medzi rámom a vašim rozkrokom priestor približne 5 až 10 cm. To zaisťuje dostatok miesta pre pohodlné zoskočenie v náročnom teréne.

  • Nastavenie sedla: Sedlo nastavte tak, aby pri umiestnení päty na pedál v najnižšej polohe bola noha takmer natiahnutá. Pre efektívnejšie šliapanie sa odporúča mať mierne pokrčené koleno.

  • Dosah na riadidlá: Ruky by mali byť ľahko pokrčené, ale stále dostatočne uvoľnené na dobrú kontrolu bicykla pri jazde v teréne.

  • Posed: Mierne vzpriamený až agresívnejší, podľa typu terénu. Trailové a enduro bicykle majú skôr vzpriamený posed pre lepšiu kontrolu, zatiaľ čo XC bicykle majú športovejšiu, natiahnutejšiu polohu pre efektívnejšie šliapanie.

Cestné bicykle

  • Stoj cez rám: Pri cestných bicykloch býva horná rámová rúrka vyššia, takže priestor medzi rozkrokom a rámom je menší, obvykle okolo 2 až 5 cm. Ak je medzera väčšia, môže byť bicykel príliš malý.

  • Nastavenie sedla: Správna výška sedla je kľúčová pre efektívne šliapanie. Noha by mala byť takmer prepnutá.

  • Dosah na riadidlá: Pri úchope riadidiel by mal byť trup mierne naklonený dopredu a paže ľahko pokrčené.

  • Posed: Aerodynamický, viac natiahnutý, aby bol čo najefektívnejší prenos sily pri šliapaní. Riadidlá sú nižšie ako sedlo, čo podporuje rýchlosť a stabilitu.

Krosové a trekové bicykle

  • Stoj cez rám: Ideálna medzera medzi rozkrokom a rámom je okolo 5 cm. Krosové a trekové bicykle sú určené na dlhšie jazdy, preto je tu väčší dôraz na pohodlie.

  • Nastavenie sedla: Nastavte výšku tak, aby noha bola pri umiestnení päty na pedál takmer natiahnutá. Komfortná poloha sedla je kľúčová pre dlhšie vychádzky.

  • Dosah na riadidlá: Ruky by mali byť prirodzene ohnuté. Ak pociťujete nepohodlie v zápästí alebo ramenách, skúste upraviť výšku predstavca alebo výšku riadidiel.

  • Posed: Pohodlný, mierne vzpriamený, vhodný na dlhšie výlety po ceste aj ľahkom teréne.

Mestské bicykle

  • Stoj cez rám: Pri mestských bicykloch býva horná rámová rúrka často nižšie alebo úplne chýba. Je dôležité, aby sa na bicykel dalo ľahko nasadnúť a zosadnúť.

  • Nastavenie sedla: Sedlo býva často nastavené nižšie pre ľahké došliapnutie na zem.

  • Dosah na riadidlá: Mestské bicykle majú obvykle vyššie riadidlá pre vzpriamenejší posed. Mali by ste sa cítiť pohodlne bez toho, aby ste museli prehnane naťahovať ruky.

  • Posed: Vzpriamený, pohodlný, minimalizuje záťaž na chrbát a zápästie.

Ako nastaviť sedlo a riadidlá, aby vás nič nebolelo?

Poloha sedla

Sedlovku vytiahnite približne do úrovne bedier, pričom v rovnakej výške by sa malo nachádzať aj kormidlo. Po nasadnutí na sedlo a zošliapnutí pedála do najspodnejšej pozície by mala byť vaša noha mierne pokrčená. Sedlová rúrka by mala byť pri správne zvolenej veľkosti rámu vysunutá asi do stredu. Z malého rámu je nutné sedlovku vysunúť do vyššej ako odporúčanej úrovne, kvôli čomu hrozí v prípade nehody zlomenie sedlovky alebo celého rámu kolesa. V prípade príliš vysokého rámu je sedlovka naopak zarazená na doraz do rámu. 

Vzdialenosť sedla od riadidiel

Pri jazde na bicykli by mal byť predklon trupu 40° až 55°. Zatiaľ čo pohodlný posed na horskom bicykli sa pohybuje na 55°, na cestnom na 40°. Z toho vyplýva, že pri športovejšej jazde je nutné mierne natiahnutie rúk a sklonenie, kým na pokojnú jazdu po meste by ste mali sedieť vzpriamenejšie

 Cyklista trpiaci bolesťou chrbta

Kým pri menšom bicykli hrozí už spomínané zlomenie sedlovej rúrky či celého rámu, pri veľkom modeli sa budete zbytočne naťahovať. Čo všetko vás z takej jazdy môže bolieť? 

  • Chrbát: Jazda na bicykli s vysokým alebo nízkym posedom môže spôsobiť bolesti chrbta, pretože telo sa nenachádza v rovnováhe. 

  • Krk a ramená: Ovládanie bicykla so zbytočne dlhým rámom alebo predstavcom môže byť zodpovedné za prílišné napätie v oblasti krku a ramenách, čo vedie napríklad k stuhnutiu šije.

  • Ruky a zápästie: Bolesť týchto častí je spôsobená nevhodnou výškou alebo šírkou kormidla. 

  • Kolená: Ak máte sedlo vysunuté zbytočne vysoko (pri nízkom ráme), alebo naopak zasunuté príliš nízko (pri vysokom ráme), môže bolesť kolien spôsobovať zlý uhol ich ohnutia pri šliapaní – buďto nohu príliš napínate, alebo ju máte naopak príliš pokrčenú. 

  • Sedacie svaly: Sedlo, ktoré vašim telesným proporciám ergonomicky nevyhovuje, dokáže zapríčiniť podráždenie a bolesti v oblasti zadku a slabín. 

Bezpečnosť by mala byť vždy na prvom mieste, preto si prečítajte aj naše ďalšie články:

Aká je povinná výbava bicykla?

Ako vybrať prilbu na bicykel?

Mohlo by vás zaujímať: