A teraz už k samotnej virtuálnej realite – k tomu, čo headset PS VR 2 naozaj dokáže. Pôvodné PlayStation VR sa v obchodoch objavilo v roku 2016 a čo si budeme nahovárať, VR sa za tú dobu posunulo o pekný kúsok ďalej. Nemáme tým pritom na mysli len grafickú stránku VR hier a VR zážitkov, ale aj ich ovládanie a vôbec napríklad fakt, že nevoľnosť z virtuálnej reality už dnes nie je ani tak pravidlom ako skôr výnimkou.
PS VR 2 vs. PS VR
V skratke - PS VR 2 malo naozaj čo zlepšovať. V Sony sa toho ale našťastie zhostili so cťou. Rozlíšenie nových OLED panelov napríklad narástlo zo skromných 960 × 1080 pixelov na 2000 × 2040 pixelov na každé oko. Displeje podporujú HDR a ich maximálna obnovovacia frekvencia činí až 120 Hz. Zorné pole sa potom pohybuje okolo 110 stupňov. Kol dokola sú to všetko nadpriemerné špecifikácie a nevidíme jedinú výraznejšiu slabinu.
Čo je to Dynamic Foveated Rendering?
A aby sa vám z toho všetkého váš PlayStation 5 neprehrial, Sony nezanevrelo ani na komplexný systém snímania pohybu očí. Čo má snímanie očí spoločného s optimalizáciou? Hovorí sa tomu „Dynamic Foveated Rendering“ a v praxi to znamená, že sa vo vami hranej hre budú v plnom rozlíšení renderovať len tie časti obrazu, na ktoré sa naozaj práve pozeráte. Zvyšok sa potom bude renderovať v slabšej kvalite a tým sa výrazne zmierni nápor na hardvér. Práve vďaka tomuto systému sa môžeme tešiť na hranie veľkej väčšiny hier v rozlíšení 4K o 120 Hz. Snímanie očí si nájde určite kopu ďalších využití (napadá nás napríklad reálny pohyb očí vašich herných avatarov v multiplayeri), ale práve toto dynamické renderovanie bude zďaleka tým najdôležitejším.
Zvuky a vibrácie
Vizuálnu stránku hier má PS VR 2, zdá sa, v malíčku. A pozadu nie je ani audio. Pod výrazom Tempest 3D AudioTech sa neskrýva nič iné ako prepracované priestorové audio, ktoré reaguje nielen na pozíciu vašej hernej postavy v hernom svete, ale napríklad aj na vaše pohyby hlavou. Podľa výstrelov tak v strieľačkách ľahko spoznáte, odkiaľ na vás kto páli.
Žiadny VR zážitok by nebol kompletný bez haptickej odozvy - bez vibrácií reagujúcich na udalosti v hre. Vibračné motorky sa spravidla vyskytujú hlavne v herných ovládačoch, ale Sony sa podarilo jeden ukryť priamo v headsete. Takže až vám v Horizon nabudúce preletí okolo ucha šíp, spoznáte to nielen podľa jeho svišťania, ale aj podľa vibrácií headsetu.